donderdag 6 oktober 2011

Nog lekkerder

Terwijl ik dit tik zie ik door het vliegtuigraampje de Zweedse kust aan me voorbijtrekken. Ik ben op terugreis van een bijeenkomst in Helsinki van het Eurocities Environmental Forum, dat drie maal per jaar ergens in Europa bij elkaar komt. Naast me zitten twee japanners te kijken naar wat hen nu weer als eten wordt voorgezet en ik denk terug aan een geslaagde bijeenkomst. Het was nuttig, leerzaam en ook leuk.

Bijzonder was het saunabezoek gisterenavond laat. Ik had al eerder midden in de zomer een Finse sauna bezocht, maar dit keer maakten we een lange busrit naar National Parc Nuuksio bij Espoo; een enorm en donker woud waar - vertelde de gids ons - wolven, lynxen en zelfs beren in het wild leven. We stopten bij een plek die voelde als het einde van de wereld. Nadat we waren uitgestapt leidde een bospad dat slechts werd verlicht door een soort waxinelichtjes ons richting een grote houten lap-hut, Kattila Cottage geheten. Daar aten we soep van daar versgeplukte paddestoelen en een stoofpot van eland, terwijl een koortje sfeervolle Finse liedjes zong.

Daarna gingen eerst de dames en nadat zij weer terug waren de heren naar de aan het aardedonkere meer gelegen traditionele rooksauna. Dapper stapten we het houten hok binnen, om een kwartier later gestoomd en leeggzweten ons nog dapperder voorzichtig van het trapje af te laten dalen in het meer van 8 graden. Na het zwemmen doken we opnieuw de sauna in omdaarna nogmaals het koude meer te ondergaan.
 
We vonden het heel bijzonder, maar de Finnen in het gezelschap mopperden op de dames, die ons dus voor waren geweest en te veel water op de kolen hadden gegooid. Ze bleven maar herhalen dat een saunabezoek normaal gesproken nog lekkerder is, omdat de temperatuur eigenlijk iets hoger had moeten zijn.

Van ons, niet-finnen, hoefde het echt niet nog heter te zijn. Iedereen vond het een geweldige ervaring. Een Antwerpse collega, die de volgende bijeenkomst organiseert, zei grappend dat zij dit alleen kunnen overtreffen met het dan organiseren van bungee-jumpen.

Ik zei dat ze dan na afloop ook moeten zeggen dat het normaal gesproken nog lekkerder gaat, omdat het elastiek eigenlijk iets korter had moeten zijn...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten