donderdag 9 maart 2017

Kappen

Het is inmiddels al een jaar geleden dat iedereen uit onze wijk werd uitgenodigd op het gemeentehuis, waar ons werd verteld dat de buitenruimte flink op de schop zou gaan. Nieuwe gas- en waterleidingen, nieuwe riolering, een nieuwe indeling van de pleinen en ophoging van de verzakte straten en stoepen. Een van de consequenties was dat vrijwel alle bomen en struiken in de wijk tegen de vlakte gingen. Na de mega-klus - die zomer 2016 zou gaan beginnen - wordt nieuw groen aangeplant.

Afgelopen week, meer dan een half jaar later dan gepland, ging men van start. In rap tempo werden grote delen van ons buurtje - mede dankzij de vele regen - omgetoverd tot een trieste modderboel. Bomen werden geveld en grote tractorwielen lieten diepe sporen achter in de wandelpaden, perkjes en speelplaatsen.
Toen ik gisteren onze viervoeter Moos uitliet, zag ik hem triest rondschuifelen tussen de afgezaagd takken en de gekapte bomen, net als Idefix uit de Asterix-reeks.

Vorig jaar was Capelle aan den IJssel benoemd tot groenste gemeente van Nederland. Wie dat in z'n hoofd heeft gehaald weet ik niet, maar ik heb wel het idee dat wij straks in de zanderigste wijk van het westelijk halfrond wonen.

Maar we laten het maar gebeuren. En ondertussen zal ik proberen om er op deze blog niet te veel over te blijven door-bomen en te kappen met zeuren over de takkenwijk waarin we nu wonen. Tenzij het echt hout snijdt natuurlijk...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten