donderdag 11 december 2008

Sauna

Twee weken geleden in Finland is het er niet van gekomen om een bezoekje te brengen aan een echte Finse sauna. Maar toen ik enkele jaren geleden, midden in de zomer een paar dagen voor m’n werk in het Finse Tampere was, stond in de avonduren wél een saunabezoek op het programma. In tegenstelling tot hetgeen gebruikelijk was gingen we na een lange vergaderdag nu eens niet strak in pak naar een chic hotel, gemeentehuis of dinerboot, maar reden we met de bus naar een schitterend diepblauw meer omringd met magnifieke dennenbossen. Aan de rand daarvan stond een houten gebouwtje met een steiger ervoor.

Na een korte rondleiding door de sauna kregen we te horen dat de heren in het barretje wat konden drinken, zodat de vrouwen in het gezelschap zich op dat moment discreet naar de sauna zouden kunnen begeven. Dus zonderden de vrouwen zich af en stortten de heren zich op het Finse bier. Terwijl ik wat stond te praten en ondertussen over het enorme meer staarde, zag ik vanuit mijn ooghoek ineens het vrouwvolk poedeltjenaakt de sauna uit en de steiger op komen lopen om een duik te nemen. Nou vind ik dat (over het algemeen) geen vervelend gezicht, maar omdat er tijdens de rondleiding zo nadrukkelijk over de discretie was gesproken, draaiden de mannen zich netjes een beetje weg van het raam en keek men alleen 'per toeval' soms even naar buiten.
De vrouwen waren zich er overigens -zo bleek- helemaal niet van bewust dat je de steiger vanuit de bar kon zien, hoewel sommigen hun handdoek angstvallig om zich heen hielden (oei… hieruit blijkt dat ik ook tot degenen behoorde die per ongeluk soms nog even keken...)

Even later waren de rollen omgedraaid, met dát verschil dat de mannen wél wisten dat ze vanuit de bar te bezichtigen waren terwijl ze in het meer sprongen dat een maand ervoor nog dichtgevroren was. Tsjonge, wat was dat water koud…Afijn, toch maar zo goed en kwaad als het gaat de steiger weer opgeklommen en weer de sauna in. Daar trekt de kou vliegensvlug weer uit je lichaamsdelen. Groot was onze verbazing toen ineens de saunadeur openging en onze vrouwelijke 'collega' uit Helsinki flits-flits-flits een paar foto's nam en weer verdween.

Ik heb de bewuste foto's nooit gezien. Als we erom vroegen werd er lacherig over gedaan of overheen gepraat. Maar bij een bijeenkomst maanden later refereerde een andere vrouwelijke 'collega' - die er in Finland niet bij was geweest - eraan dat ze enkele mannen op foto's had gezien... We wilden er vooral nonchalant over doen, maar het maakte ons toch wat (ongemakkelijk) lacherig.... Ook vroeg ik me af hoe lang ik ookal weer uit het koude meer was toen de foto's werden genomen....
Ach… mocht je die foto's van me op internet tegenkomen, meld het me dan. Ik zal wel zo eerlijk zijn ze dan als bewijs op deze pagina te zetten, vanzelfsprekend discreet voorzien van een zwarte balk (of balkje..?).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten