donderdag 4 december 2008

Alarm

Vorige week maandag was er in ons landje sprake van een soort noodsituatie. Met grote letters stond er SPITSALARM voorop De Telegraaf. Er was in Nederland namelijk een beetje sneeuw gevallen dat misschien wel eens even kon blijven liggen. En wellicht zou er in de loop van de morgen opnieuw wat natte wittigheid naar beneden kunnen komen. Als gevolg hiervan stapten tijdens de ochtendspits automobilisten trillend van de zenuwen in hun auto en vielen vele treinritten uit.

Diezelfde avond vertrok mijn vliegtuig naar Helsinki. In het hele land was al uren geen sneeuwvlok meer te bekennen, maar dankzij uitgelopen reparatiewerkzaamheden als gevolg van de sneeuw kampten de treinen nog altijd met vreselijke vertragingen. En ookal was ik idioot vroeg richting Schiphol vertrokken arriveerde ik maar net op tijd voor m'n vliegtuig.

Terwijl ik moe onderuit zakte in m'n vliegtuigstoel (voor zover dat mogelijk is) zag ik Allen het vliegtuig binnenkomen. Allen is degene die het project trekt waarvoor ik naar Finland reis. Omdat we van elkaar niet wisten dat we dezelfde vlucht hadden geboekt reageerde hij verrast toen ik hem riep. Nadat we afspraken dat we op het vliegveld samen een taxi zouden nemen ging hij zo'n drie rijen voor me zitten.

Na een vlucht van zo'n twee uur en tien minuten zakten we het Finse luchtruim binnen. Tijdens flinke sneeuwbuien landden we en nadat we onze baggage hadden opgehaald spoedden we ons om half 1 's nachts Finse tijd naar de taxi-standplaatsen.

De sneeuwbuien nodigden niet uit tot lang wachten en dat was gelukkig ook niet nodig. Nadat onze koffers in de achterbak werden geladen stapten we in en trapte de taxichaufeur het gaspadaal diep in. Met een noodgang scheurde hij het vliegveld af, de dik besneeuwde snelweg op. Alsof we in een Olympische bobslee zaten schoten we de inmiddels verlaten straten van Helsinki in. Hellinkie-op en hellinki af, bochie naar links en bochie naar rechts... De chaufeur had zichzelf vast voorgenomen die stomme buitenlanders eens te laten zien hoe ze in Finland met sneeuw omgaan.

Nadat hij ons bij het hotel had afgezet dacht ik met weemoed terug aan ons landelijke ochtendblad dat waarschuwt om voorzichtig te gaan rijden wanneer er een wolkje dreigt over te trekken waar wel eens iets anders in zou kunnen zitten dan regen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten