donderdag 24 december 2020

Kerst(puzzel)stukjes

Ieder jaar maak ik een kerststukje. Niet eentje met hulst en kaarsjes voor op tafel, maar ik schrijf er eentje op deze blog-pagina. Tja, het is nou eenmaal 'the most wonderful time of the year'. Al is het nu vooral 'the most bizar year of our time!' Alles is anders dit jaar en ook deze kerst is met geen enkele kerst die we hebben meegemaakt te vergelijken. 

Al realiseer ik me dat ik niet mag mopperen, want bij mij en m'n familie is eigenlijk alleen sprake van ongemak, omdat we minder sociaal kunnen zijn dan we zouden willen. Kerst zelf vieren we dit jaar met ons gezin, het kerst'feest' van m'n werk was dit jaar digitaal en ook Bastiaan had in plaats van een feest een 'virtueel kerstdiner' met mensen van het bedrijf waar hij stage loopt. Maar die kleinigheden zijn vanzelfsprekend onvergelijkbaar met wat mensen moeten doorstaan die lijden vanwege lichamelijke of financiƫle problemen.

Over een poosje hopen we deze corona-bladzijde om te slaan, wanneer het vaccin op grote schaal beschikbaar is. Want we zijn er klaar mee! Maar het aanpakken van de crisis is nou eenmaal een marathon of een puzzel (of...?), zoals in mijn favoriete tv-programma 'Even tot Hier' onlangs op hilarische wijze werd uitgelegd.

Over puzzels gesproken: sinds een kleine twee weken ligt onze huiskamertafel bezaaid met puzzelstukjes. We hebben de legpuzzels van Jan van Haasteren - die al jaren in achter de kastdeurtjes op zolder lagen - herontdekt. Je weet wel: die grappige tekeningen waarop vanalles gebeurt, en waar je altijd een Sinterklaas en een haaievin aantreft. Omdat we nu (heel toepasselijk) bezig zijn met de puzzel die 'Kerstmis' heet, ligt de tafel vol met kerstpuzzelstukjes. De tekening erop is een uitvergroting van de ‘gezellige’ (maar soms ook loei-irritante) drukte die er altijd rond de feestdagen is. Alle huizen zijn feestelijk verlicht en op een besneeuwd kruispunt is volop bedrijvigheid. Zo zijn er bijvoorbeeld kerstboomverkopers, zien we de kerstman met zijn rendieren Sinterklaas wegjagen en zijn mensen aan het shoppen en aan het snacken. Ook de politie is met twee auto's en een motor ruim vertegenwoordigd. Maar die hebben het niet druk, al hanteren de mensen op de chaos-tekening nou niet echt de anderhalve meter-regel!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten