donderdag 17 december 2020

Intelligent of hard

Tja, en toen zaten we met z'n allen in een lockdown waar we deze keer het woord 'intelligente' niet mogen voorplakken, terwijl dat in maart wél mocht. Is dit dan een oerstomme lockdown? Nee hoor, dat voorvoegsel past beter bij de gekkies die de coronacrisis niet serieus nemen. Déze lockdown noemen ze hard, en zo voelt het voor veel mensen ook. 

De horeca, scholen en veel winkels dicht, thuiswerken, de feestdagen doorbrengen in (een hele) kleine kring, geen theater, niet samen sporten... We moeten er allemaal even doorheen om uiteindelijk van 2021 weer een fijner jaar te maken!

Want wanneer het straks weer kan zetten we met z'n allen de bloemetjes buiten. Door ons suf te shoppen en uit eten te gaan helpen we de detailhandel en de horeca er weer bovenop. En daarnaast bezoeken we weer musea en wonen we concerten bij. Alle vrije dagen die we dit jaar over hebben omdat we nu tóch niet op reis kunnen gebruiken we volgend jaar om de lockdown te compenseren.

Ikzelf pak dan ook het sporten weer op. Niet alleen hardlopen, maar samen met anderen volleyballen of squashen! Laatst realiseerde ik me dat de generaties vóór mij over het algemeen veel minder aan sport deden toen zij mijn leeftijd hadden. Dat waren natuurlijk ook andere tijden; dat begrijp ik. Maar toch... 

Totdat ik me ineens die foto herinnerde van mijn beide opa's en oma's rondom een tafeltennistafel! Een uniek moment dat vrijwel zeker met een camera met een korte sluitertijd moet zijn vastgelegd!

Ikzelf kijk vanaf de zijkant toe hoe een generatie sport die al volwassen was toen tijdens de Tweede Wereldoorlog de avondklok al wel bestond, maar de gemiddelde Nederlander het woord 'lockdown' nog niet kende.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten