donderdag 24 september 2020

Misplaatst

Begin augustus stonden m'n zoon en ik aan de met plexiglas omrande balie bij Coolblue. De batterij van z'n laptop laadde niet goed meer op en hij had nog garantie. Bastiaan was wat huiverig, want wilde eigenlijk in de vakantieperiode zijn laptop niet missen en kende verhalen over ter reparatie aangeboden producten die heel lang wegbleven of zelfs eeuwig zoek raakten. Thuis had ook Wilma nog gerefereerd aan een videorecorder die we in de jaren 80 ergens ter reparatie hadden aangeboden en nooit terug kwam omdat die - volgens de reparateur - 'misplaatst' was. Kwijt dus!

Optimist als ik ben was ik dat al lang vergeten en wuifde ik de zorgen van Bastiaan weg. De jongeman van Coolblue vertelde me dat het drie tot vier weken kon duren en dat we via de mail op de hoogte zouden worden gehouden. Na twee weken kreeg ik het bericht dat het waarschijnlijk wat langer zou gaan duren en een week later kreeg ik die melding weer. Maar toen daarna het mailverkeer stopte besloot ik de klantenservice te bellen. Er werd me beloofd dat men zou nagaan wat er aan de hand was en dat ik van hen zou horen. Kort daarna kreeg ik inderdaad een mail waarin stond dat de laptop bij de fabrikant (HP) waarschijnlijk was zoekgeraakt (vroeger werd dat volgens mij ook wel 'misplaatst' genoemd) en dat we Coolblue konden benaderen omdat ze met een passende oplossing zouden komen. Tijdens het telefoontje dat we pleegden werd ons verteld dat Coolblue ons het aankoopbedrag (zo'n 1200 euro) zou geven om te besteden aan een nieuwe laptop. En toen Bastiaan zei dat een soortgelijke laptop nu wat duurder is en er bijvoorbeeld allerlei Microsoft-software op z'n oude laptop zat werd ook nog eens aangegeven dat ook dat zou worden vergoed.

Dat klonk allemaal goed, maar toch vroeg Bastiaan aan de klantenservice-dame nog maar 'ns een keer hoe groot de kans was dat z'n oude laptop alsnog werd gevonden. Die kans was niet groot en ik fluisterde hem daarom toe dat hij dat bedrag het beste maar kon accepteren. Dan had hij een gloednieuw apparaat met weer twee jaar garantie. Toch wilde hij nog even wachten, omdat hij zo gehecht was aan z'n oude apparaat. Hij zou over een poosje zijn besluit laten horen en de Coolblue-mevrouw maakte daar een melding van in het systeem.

Twee weken later ontving ik een mail die - zonder verdere toelichting - aangaf dat z'n laptop was gerepareerd en dat we hem bij Coolblue konden komen ophalen (!). Afgelopen zaterdag kon Bastiaan dus alsnog z'n oude vertrouwde (maar gerepareerde) laptop in z'n armen sluiten. Zijn voorgevoel dat die wellicht alsnog boven water kwam bleek terecht! Nadat we Coolblue verlieten vierden we de goede afloop met een Luikse wafel op een terras in de stad in dit laatste nazomerse weekend van 2020. Even dacht ik er nog aan om HP te bedanken voor de goede afhandeling van onze klacht. Maar dat leek me toch wat... misplaatst.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten