donderdag 4 juni 2020

Plezierige parkavonden

Sinds afgelopen weekend zijn drie parken in Rotterdam ‘s avonds dicht. Tijdens de warme Pinksterdagen was het er ‘s avonds onverantwoord druk en toen de politie de parkbezoekers daarop wees misdroegen groepen jongeren zich schandalig.
Een zomeravond in het park hoort juist een vreedzaam gevoel op te roepen. Bij mij doet dat het in ieder geval wel... Zo fietste ik een paar dagen terug met m’n neef René een groene route door Rotterdam, waarbij we ook de golfbaan ‘De Hooge Rotterdamsche’ in het Bergse Bos aandeden. Die golfbaan ligt (zoals de naam al aangeeft) hoog en biedt een gewéldig uitzicht. ‘Weet je wel zeker dat we nog in Rotterdam zitten?’ Hoorde ik naast me terwijl we op een bankje tussen de felgroene ‘greens’ ons vanuit huis meegenomen blikje Hertog Jan leegdronken, omdat terrassen nog niet open waren. ‘Dit is gewoon Zuid Limburg!’. Ik begreep helemaal wat hij bedoelde.
De avond erna zat ik in het laatste hoekje zon in de tuin en zakte ik lekker onderuit met muziek op m’n ‘oortjes’. Op Spotify zocht ik naar ‘The Concert in Central Park’ van Paul Simon and Art Garfunkel, omdat ik een paar avonden ervoor in de tv-reeks ‘Homeward Bound - op zoek naar Simon & Garfunkel’ van Nick en Simon zo veel lekkere muziek voorbij had horen komen. Ik kende de hits van het zoetgevooisde zangduo (zoals Willem Duys ze zou omschrijven) wel, maar het legendarische live-album uit 1982 dat ik door de jaren heen in veel platenzaken en huiskamerkasten heb zien staan kende ik nauwelijks.
Nadat ik in het avondzonnetje m’n ogen sloot en de muziek en het publiek uit New York tot me liet komen zag ik me in gedachten weer met m’n zoon lopen in dat beroemde park in Manhattan, ook op zo’n rozige voorjaarsavond...
Wat een geweldige trip was dat naar ‘the heart of New York’, alweer drie jaar terug. Maar ook daar zijn het nu andere tijden dan toen. In vrijwel alle Amerikaanse steden overstemt de politiesirene the Sound of Silence. Een volgende reis over het grote ‘troubled water’ komt er vast nog wel, maar voorlopig zijn we Homeward Bound...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten