donderdag 21 mei 2020

Gedragsbeïnvloeding

Hoewel het nog volstrekt niet duidelijk is wanneer de Hogeschool Rotterdam weer open gaat wilde Bastiaan toch alvast weten wat met de fiets de kortste weg naar school zou zijn. Want om nou elke dag met een mondkapje in een (vaak volle) metro te gaan zitten als het niet echt nodig is... En omdat het mij ook wel aardig leek om na twee maanden weer eens af te reizen naar de stad waar(voor) ik werk besloten we zondag om samen de fiets te pakken.
Ik had al wel gelezen dat het na de intelligente lockdown weer drukker was geworden in het centrum, en dat men met bordjes en stickers mensen stimuleert om de aangegeven looprichtingen te volgen en anderhalve meter afstand van anderen te houden. Sinds ik via m’n werk met gedragsbeïnvloedings-instrumenten te maken kreeg, weet ik dat dat soort stickers en bordjes ‘nudges’ heten. Niet te verwarren met de naam van een of ander nieuw zoutje van Lays...

Na een klein half uurtje fietsen keurde m’n zoon de door mij voorgestelde korte en snelle route naar school goed en parkeerden we onze fietsen bij het Maritiem Museum aan de Leuvehaven. We raakten in gesprek en gewoontegetrouw drukte ik op de gele knop van de oversteekplaats van de Westblaak. Achter ons liep een man die keurig op anderhalve meter van ons stopte. Ons gesprek ging ‘n poosje door totdat Bastiaan halverwege een zin stopte en zei ‘waar is trouwens dat f*cking stoplicht?’
Ik keek naar de overkant... en zag inderdaad dat alle stoplichten op deze kruising waren verwijderd vanwege de werkzaamheden aan de Coolsingel. Alleen die gele drukknop hadden ze op een lantaarnpaal laten zitten. We schoten in de lach, want waar stonden we nou eigenlijk op te wachten..?
‘Ik wacht tot het groen wordt!’ zei ik nog, in ‘n poging er nog een soort van logische actie van te maken. Er was immers nog niks groen geworden. We staken over en ook de man die op anderhalve meter afstand van ons had haltgehouden lachte vriendelijk en besloot maar weer te gaan lopen.

Ik ben geen gedragsdeskundige, maar constateer dat eenmaal aangeleerd gedrag blijkbaar moeilijk is af te leren. ‘Druk op de gele knop en wacht tot het groen wordt’ is er bij mij zo ingeramd dat ik me ernaar blijf gedragen. Dus die corona-nudges werken waarschijnlijk ook goed bij mij. Ikzelf ga ervan uit dat ik over een poosje ook anderhalve meter afstand hou van mensen die er helemaal niet zijn...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten