donderdag 6 februari 2020

Digitale verwarring

'De Wereld Draait Door' (DWDD) is voor mij al jaren vrijwel dagelijkse kost, al zijn niet alle afleveringen even interessant. Die van afgelopen dinsdag wilde ik echter niet missen. Eens in de zoveel tijd staat een DWDD-uitzending in het teken van 'Hier is Adriaan van Dis' (HIAVD?) en worden schrijvers geïnterviewd. Van Dis had een paar jaar terug gezegd dat hij nu echt met de revivals van zijn jaren 80-programma wilde stoppen, tenzij de mogelijkheid voorbijkwam om één (vrijwel 'onbereikbare') auteur te mogen interviewen: Yuval Noah Harari.

Harari is een Israëlisch historicus en futuroloog en schrijver van de boeken Sapiens en Homo Deus, die ik afgelopen jaar na een tip van mijn broer heb 'verslonden'. Het eerste boek laat zien wie onze verre voorouders waren en het tweede boek beschrijft onze mogelijke toekomst. Een toekomst waarin digitalisering, big data, algoritmes, robotica en het samenkomen van biotechnologie en kunstmatige intelligentie ons ongelooflijke kansen biedt, maar waarin we ook de risico's in ogenschouw moeten blijven nemen. Ik kan een ieder die het nog niet gezien heeft deze bijzondere uitzending aanraden.
Ik ga graag met de tijd mee, maar werd de afgelopen tijd nogal met de risico's van mijn volle vertrouwen in de technologie geconfronteerd. Wij hebben aan onze tv's chromecasts hangen, waardoor we vanalles vanaf onze smartphones of tablets kunnen afspelen op de tv. Maar op een of andere manier bleek de chromecast van onze slaapkamer-tv 'ineens' niet met ónze apparaten verbonden te zijn, maar met de Google Home van de buurman. De muziek die hij wilde afspelen hoorde ik op ónze tv. Geen Big Brother is watching, maar Kind Neighbour is listening dus...
Daarnaast was onlangs de opening van het NOS Journaal dat het thuiswerk-programma Citrix van mijn werkgever onvoldoende beveiligd was en dus offline werd gehaald. En tenslotte kocht ik een nieuwe laptop, waarbij ik niet op een paar euro's meer lette, maar die er desondanks al na een paar dagen mee ophield omdat een chip van de videocard was doorgebrand. Ik kwam net niet in de verleiding om de overstap te maken van digi- naar schuttingtaal...

Overigens: mocht Adriaan van Dis na Harari nóg een schrijver willen interviewen die onlangs een boek over zijn voorouders heeft geschreven...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten