donderdag 17 oktober 2019

Groot en klein

Sinds een paar jaar vieren mijn ouders hun verjaardag samen, met een uitgebreide brunch voor kinderen en kleinkinderen in het Van der Valk-hotel in Dordrecht. Eigenlijk had ik het woord ‘uitgebreid’ in de vorige zin in vette chocoladeletters moeten tikken, want bij het lopend buffet is de keuze elk jaar weer reuze. En juist dat kiezen tussen al dat lekkers vind ik ontzettend moeilijk. Afgelopen zondag had ik me voorgenomen om mezelf een beetje in te houden en een soort van logische combinaties op m’n bord te verzamelen. Maar tjonge wat is dat lastig. Want eigenlijk vind ik alles lekker zolang er maar geen olijf in zit. Gelukkig zat ik naast m’n zoon en m’n twee jonge nichtjes en viel het ratjetoe op m’n bord niet zo op vanwege hun in sommige gevallen zeer wonderlijke eet-, snack- en snoepcombinaties.

Trouwens ook aan de overkant van de tafel zag ik m’n broer moeite hebben met maat houden. Vooral de omvang van zijn chocolade-dessert viel op. Is het dan toch zo dat mannen eigenlijk gewoon grote kinderen zijn? Een poosje terug zag ik een foto’s van een diner waarop de ouders van mijn vader de familie trakteerden vanwege een verjaardagsfeest. Het was oktober 1977 (42 jaar geleden!) en we zaten in Bellevue, bij de Dordtse Groothoofdpoort.


Ook toen was het voor jong en oud smullen geblazen. Ik zag m’n oma en opa (mét sigaret), m’n ouders, ikzelf tussen m’n zus en neef en....m’n nog heel jonge broer die, aan tafel met een paar van zijn nichtjes, toen ook al zat te genieten van een heerlijk dessert. Dat verklaarde een hoop. Het is hem destijds met de paplepel ingegoten. En jong geleerd is oud gedaan!


We hopen nog vaak met z’n allen zo te kunnen smullen, de jonge leerders én de oude doeners!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten