donderdag 5 september 2019

Turen naar zee

Het is dat ze tegenwoordig voetbalwedstrijden en -talkshows uitzenden, anders zou ik nooit naar Veronica kijken. En ook de radiozender kan mij niet bekoren. Hoe anders was dat vroeger, toen de programma’s nog vanaf de Norderney op de Noordzee werden uitgezonden. De Top 40 met Lex Harding, de Jukebox van Stan Haag, Koffietijd met Tineke, Will wil wel... Ik was er, net als zo veel leeftijdgenoten, idolaat van.


Afgelopen zaterdag was het 45 jaar geleden dat de zeezender Veronica het zwijgen werd opgelegd. Ik herinner het me nog als de dag van gisteren (zie deze oude blog). Het leek mij een goede dag om eens richting kust te trekken. Niet om naar de zee te kijken, het zendschip te missen en te mijmeren over toen, maar om een bezoek te brengen aan het kleine Museum Rockart in Hoek van Holland. Daar is alweer jaren terug de complete studio van het Veronica-zendschip naartoe overgeplaatst, en het was er al die tijd nog niet van gekomen om er een kijkje te nemen.


Ik had al eens via internet rondgeneusd in het museumpje en ook daarom waren mijn verwachtingen niet hooggespannen. Maar toch, een piratenzender-fan als ik moest dit toch een keer gezien hebben. M’n verwachtingen bleken te kloppen. Het rondlopen in die kleine (best ‘herkenbare’) radiostudio was leuk en bijzonder. En de oude muziek en jingles die werden gedraaid zorgden voor het goede sfeertje. Maar daarnaast was er niet zo veel te beleven. Er hingen en stonden wat gouden platen van artiesten uit die tijd (Shocking Blue, Golden Earring, Cats, Long Tall Ernie & The Shakers) en er waren kledingstukken en gitaren tentoongesteld. Met andere woorden: ik stond toch vrij snel weer buiten.

En wat doe je in Hoek van Holland als de thermometer de dertig graden aantikt? Dan rij je toch even door naar het strand. En zo kwam het dat ik even later, met een Magnum in de hand en de broekspijpen opgestroopt, in de branding stond te turen naar zee...

Op de terugweg naar huis zette ik de autoradio toch maar ‘ns even op het Veronica uit 2019. Maar al gauw schakelde ik weer terug naar Radio 2. Tijden veranderen, en ik ook.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten