donderdag 21 maart 2019

Stemmen

Het stemlokaal waar we gisteren onze stem in het kader van de provinciale verkiezingen uitbrachten bevond zich in de kerk in de straat naast ons. Voor we erheen liepen vulden we thuis eerst de Stemwijzer in, om ons vervolgens niet al te veel aan te trekken van de uitkomst ervan. Want ja, een partij moet nou eenmaal ook voor je gevoel bij je passen...
Ik heb eerlijk gezegd - net als zo veel Nederlanders - niet zo veel met die provincies. Vooraf had ik me ook nauwelijks verdiept in de standpunten van de verschillende partijen. Maar tóch laat ik mijn stem nooit verloren gaan, al is het maar om wat tegenwicht te bieden tegen de partijen die mensen tegen elkaar opzetten.

En dan waren er ook nog die waterschaps-verkiezingen. Dat staat nóg verder van me af. 'Wat zijn waterschappen eigenlijk precies?', vroeg Bastiaan toen we onze jassen aantrokken. Ik wilde eerst antwoorden dat ik dat een rare vraag vond voor iemand die in een supermarkt werkt en dus de broodbelegvakken, frisdrankenrekken en waterschappen uit z'n hoofd kent, maar ik begreep hem wel. Want wat weten we eigenlijk weinig van! Waterschappen zorgen er ondermeer voor dat ons lage kikkerlandje goed wordt beschermd tegen hoog water en zijn dus best belangrijk. De torenspits van de kerk waar we onze stem gingen uitbrengen steekt maar net boven de vlak ernaast gelegen dijk en het water van de Hollandse IJssel uit.

Maar al met al blijven die verkiezingen voor de provincies en de waterschappen voor mij toch de minst aanspreekbare. Het werd danook echt een last-minute-keuze. Wat die keuze was gaat natuurlijk niemand wat aan. Maar achteraf bedacht ik dat ik in de kerk meteen ook even een schietgebedje had moeten doen. Wie weet werd dan ook die stem gehoord en had het ertoe bijgedragen dat de uitslag van de verkiezingen straks een overwinning is voor saamhorigheid en verdraagzaamheid... 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten