donderdag 4 oktober 2018

Dieren

Ik las vandaag op AD.nl dat veel bedrijfskantines vandaag alleen vegetarische gerechten serveerden omdat het dierendag is. Ikzelf heb vandaag geen gebruik gemaakt van onze bedrijfskantine, maar al sinds enkele jaren worden er met een zekere regelmaat (ik meen eens in de twee weken) geen vleeswaren geserveerd. Ik hou van vlees, maar vind dit een goed initiatief. En zo af en toe kopen Wilma en ik in de supermarkt ook vleesvervangers, soms met zo’n naam die heel erg op écht vlees lijkt.

Terwijl ik dit stukje over dierendag zit te tikken vraag ik me wel af of wijzelf vandaag ónze dieren genoeg in het zonnetje hebben gezet. Letterlijk 'in het zonnetje' zal niet gelukt zijn trouwens. En daar hoeven we ze ook nooit in te zetten, want dat plekje zoeken ze zélf wel op. Maar figuurlijk? Want ik zou het vervelend vinden dat ze vannacht, als wij liggen te slapen, samen constateren dat ze verwaarloosd worden... Ik zal zo even vragen aan Wilma of zij erg heeft gehad in 4 oktober, want het is nu nog niet te laat om onze Moos te trakteren met een heerlijke kauwstaaf met kip (!) of rund (!) en onze Sam te verwennen met wat extra PLUS-kattensnoepjes met gevogelte (!). Want we zijn hartstikke blij met onze twee vleesetende viervoeters, en dat mogen we best eens laten blijken.

Oké, ze werken ons eerlijk gezegd ook wel eens op de zenuwen. De een wil altijd naar buiten als-ie binnen is, en wil naar binnen als-ie buiten is (kat Sam) en de ander heeft van die buien dat-ie de hele dag achter je aan loopt te dribbelen, zonder dat-ie aangeeft wat-ie wil (hond Moos).
Zo af en toe zou je ze het liefst zó de Kalverstraat op willen schoppen om daar samen verder te gaan met die ongein.
Dat deden hun naamgenoten immers vroeger ook, als we Max Tailleur moeten geloven.

Maar ja, dieren vragen nou eenmaal aandacht. En dat kan soms heel vervelend zijn. Vrijwel altijd voordat ik achter m'n pc kan gaan zitten om een stukje te tikken moet ik Sam van m'n bureaustoel afhalen. En wanneer ik dan goed en wel zit gaat hij bij de deur staan zeuren dat hij de gang op wil.

Maar ook kleinere huisdieren kunnen lastig zijn hoor... Ik hoorde laatst van m'n moeder dat m'n vader vroeger - toen hij in de avonduren nog studeerde - afgeleid werd door het geblub van de goudvis in de kom op zijn bureau.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten