donderdag 1 februari 2018

Schoonmaken

Nu de tv-serie 'De Luizenmoeder' zo'n succes is wordt in actualiteitenprogramma's en krantencolumns veel aandacht aan het fenomeen besteed. Ik vond dat ik hierbij niet kan achterblijven. Ook voor mij is de serie namelijk heel herkenbaar. Ik herinner me uit Bastiaan's eerste jaren op de lagere school nog goed het afscheid nemen in het klaslokaal, het zwaaien voor het raam en de 'enge' kliekjes van roddelende moeders op het schoolplein; allemaal dingen die (heerlijk aangedikt) in de tv-serie aan bod komen.

Ook de blauwe luizencape hangt hier volgens mij boven nog ergens aan een haakje, als relikwie uit lang vervlogen tijden. Destijds waren er fases dat ieder kind dat zijn jas in de gang aan het kapstokje hing de cape móest gebruiken. Bastiaan zélf heeft overigens nooit last van hoofdluis gehad, al is dat - heb ik begrepen - geen verdienste, maar blijkbaar gewoon mazzel. Maar toen ik eerder deze week in de kleedruimte van ons kantoor was en ik allerlei fietsshirts en vochtige handdoeken naast elkaar zag hangen kreeg ik ineens flink de kriebels van het idee dat hier ook allerlei klein gespuis kan overspringen en -kruipen. Dankzij mijn snelle coupe hoef ik niet bang te zijn voor hoofdluis, maar toch... erg hygiënisch is het allemaal niet.

Nou is dat het sowieso niet op ons kantoor. Dankzij alle flexplekken is bijvoorbeeld de kans aanwezig dat het toetsenbord waar je op tikt de dag ervoor nog is gebruikt door iemand met een flinke loopneus of met onsmakelijke gewoonten.

Bovendien zien we aan het einde van bijna elke werkdag hoe het kantoor wordt schoongemaakt. Onze schoonmaa... interieurverzorgster beschikt over een imposante kar vol met allerhande schoonmaakmateriaal. Maar het enige dat we ze zien gebruiken is haar zwabber.

Een van de eerste ruimtes die ze onder handen neemt zijn de toiletten. Of zij daarbij de zwabber gebruikt hebben we nog nooit kunnen vaststellen (even snel een rondje ermee over de bril?), maar als ik toevallig bij de wasbakken sta zie ik hoe ze daar met de zwabber de tegelvloer reinigt. De deuren worden daarna ook snel afgewerkt, ook met een (of dezelfde?) zwabber.

En daarna zijn de bureau's aan de beurt, waarbij de schoonmaakster behendig om de erop liggende tassen, papieren, smartphones en iPads heen manoeuvreert met - u raadt het al - een (of weer dezelfde?) zwabber. Ook wordt er maar heel weinig gestofzuigd (of is het stofgezogen?), dus rapen we zelf met enige regelmaat wat kruimels, propjes of stofpluizen die op de vloerbedekking liggen op.

Misschien is na de tv-serie 'De Luizenmoeder' over de lagere school volgend seizoen het kantoorbestaan in 'De Pluizenbroeder' een leuke opvolger...  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten