donderdag 28 december 2017

Gespetter en gedruppel

Na de kerst heb ik een poos achterstevoren op de wc-pot gezeten. Nee, niet omdat ik iets verkeerds gegeten had (en waarom zou ik dan achterstevoren gaan zitten trouwens), maar al een paar dagen en nachten (!) liep het inbouw-waterreservoir van de wc in onze badkamer tergend langzaam vol nadat was doorgetrokken. Wanneer 's nachts iemand was wezen plassen kwam een kwartier later nog een gezellig watervalgeluidje uit de in de muur bevestigde stortbak. En omdat zo'n watervalgeluidje uitnodigt om te gaan plassen, ontstond een vicieuze cirkel.

Dankzij Google kwam ik er achter dat het membraan van de vlotter waarschijnlijk lekte en dat die in de bouwmarkt te verkrijgen waren. Ik verklaarde de badkamer tot verboden gebied, poseerde me achterstevoren op het wc-deksel om de drukknop van de muur af te schroeven en zo via die opening 'blind' het een en ander los te schroeven en voorzichtig het door Google 'aangewezen' membraan eruit te halen.

Bij de Gamma hing een verpakking met een membraan dat er hetzelfde uitzag, maar weer terug in de badkamer ontdekte ik dat het oude exemplaar een klein profiel had en de nieuwe niet. En inderdaad begon de plek waar ik het nieuwe membraan plaatste al snel behoorlijk te lekken. Ik belde de stortbak-producent, legde het uit en hij zei dat hij het juiste artikel naar een bedrijf aan de andere kant van Capelle zou sturen. Ik kom daar nu net vandaan, maar zag tot mijn verrassing dat ook dit exemplaar geen profiel had. De man achter de balie zei me toen dat zo'n profiel automatisch ontstaat wanneer het membraan jarenlang dienst doet in de stortbak. Er is namelijk maar één soort membraan voor deze inbouw-stortbakken. Ik dankte de man vriendelijk en fietste terug naar huis.

Daar kon ik weer de pot op, friemelde door de kleine opening in de muur het membraan op z'n plaats en draaide het een en ander zo stevig vast dat het membraan in één keer van een profiel werd voorzien. En met resultaat! Er spettert en druppelt niks meer na in onze badkamer! Dus gaan wij vannacht alsnog de Stille Nacht inhalen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten