donderdag 17 augustus 2017

Schoonheid

Ik was eigenlijk best tevreden met de foto die ik had gemaakt. Op de achtergrond zag je Bastiaan in het golfslagbad van Port Zeelande en de voorgrond toonde mijn gezicht van vrij dichtbij. Ik stuurde de foto naar (thuisgebleven) Wilma en zij reageerde erop met "Leuk, maar vreemd zo zonder bril". Daar had ze wel een punt. Ik had de sportbril die ik in het zwembad meestal bij me heb thuis laten liggen en zag nu zelf ook dat er iets raars was met de foto. Ik stond er goed op, maar toch...

Even later zaten m'n zoon en ik van een ijsje te genieten en op m'n smartphone te kijken toen hij me met enige verbazing in z'n stem vroeg om hem die ene foto nog eens te laten zien. Daarna begon hij hard te lachen. "Pa, je hebt je schoonheidsfilter aan staan!!", zei hij.
M'n schoonheidsfilter? Wat voor schoonheidsfilter? Bastiaan liet me zien dat er op de Samsung-smartphone tegenwoordig allerlei functies zitten waarmee je bij jezelf (of anderen) een soort van digitale plastische chirurgie kan uitvoeren. "Het zijn niet voor niets Koreanen hè?", voegde hij eraan toe.
Ik snapte ineens waarom ik de foto wel mooi maar toch ook wel raar vond. Ik weet wel dat je jezelf met een smartphone tegenwoordig zogenaamd een konijnensnoet of kattenoren kan laten aanmeten, maar een schoonheidsfilter... En blijkbaar had ik per ongeluk een keer die functie geactiveerd.

Ik vroeg Bastiaan om het filter uit te zetten en even later nam hij op een terrasje op het Market Plaza een foto van me. Inderdaad waren hierop m'n stoppels en rimpels beter te zien dan op de foto van eerder op de dag. Maar dat vlees van me zag er prima uit hoor! Wat een schoonheid! Om op te eten eigenlijk. Dat heb ik danook snel gedaan. Wat een verrukkelijke spareribs!

Volgende keer neem ik overigens m'n sportbril weer niet mee naar het zwembad. Het bevalt me prima zo. Naar het moois dat er in een zwembad rondloopt mág ik niet meer kijken en naar een groot deel van de andere (getatoeëerde) spierbundels en vetrollen hóef ik niet te kijken zonder bril. Eigenlijk komt het erop neer dat ik zonder bril de wereld bekijk door m'n eigen schoonheidsfilter.

Enne Bastiaan, lach maar niet te hard om je vader en zijn schoonheidsfilter. Op latere leeftijd krijg je er lachrimpels van...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten