donderdag 16 juni 2016

Nat

Wilma riep nog iets als 'moet je geen regenjack mee?' en 'zal mij benieuwen of je droog overkomt!' toen ik dinsdagmorgen op m'n fiets stapte. 's Nachts waren de hemelsluizen wijd open gezet en er waren nog meer schepen met zure appelen onderweg naar mijn fietsroute. Maar ik had buienrader gecheckt en er alle vertouwen in dat ik droog op de Coolsingel zou aankomen.

Ik ben nou eenmaal iemand van 'het half volle glas'. En het risico daarvan is dat iets soms wat tegenvalt. Het ging zo ontzettend hard regenen dat al snel niet het glas, maar m'n schoenen half vol stonden. Ik schuilde nog even onder een paar bomen, maar die hadden 's nachts al zo'n overdosis water gehad dat ze hun takken lieten hangen. Dus besloot ik maar gewoon de hoosbuien te trotseren, ondertussen 'always look at the bright side of life' neuriënd.

Drijfnat kwam ik bij het overleg aan. Gelukkig was het een vergadering met een aantal directe collega's en niet met 'vreemden'.

Een warme kop koffie deed wonderen en na het overleg spoedde ik me naar de doucheruimte van mijn kantoor aan de overkant van de Erasmusbrug en verruilde ik m'n klamme kledingstukken en schoenen door droge exemplaren.

Zo'n douche- en verkleedruimte op kantoor is een luxe hoor, al had hij nóg wat ruimer kunnen zijn.
Voor de vele mannen die elke dag behoorlijke afstanden fietsen zijn de zes douches wel voldoende. En (af te sluiten) kastjes zijn er ook genoeg, maar er is veel te weinig ruimte over om je te bewegen. Zo hangt er sinds deze week boven het bankje waarop ik tot voor kort kon zitten om m'n schoenen aan te doen een rek met kledinghangertjes. Dus zit ik nu enigszin gebukt, om te voorkomen dat er natte handdoeken of vochtige fietsshirts in m'n nek hangen...

Naast de douche- en kleedruimte voor de mannen bevindt zich een even grote ruimte voor de vrouwen. Ook daar zijn zes douches en tientallen kledingkasten. Met het verschil dat het aantal vrouwen dat er gebruik van maakt op een hand te tellen is (al heb ik het niet persoonlijk gecontroleerd).

Er is al eens geopperd om een kleine verbouwing uit te voeren, waardoor de mannen-kleedruimte wat groter en de vrouwen-kleedruimte wat kleiner zou worden. Maar dit bleek volstrekt onbespreekbaar.
Wanneer mannen wat meer kleedruimte zouden willen, is het waarschijnlijk het  snelst te realiseren wanneer ze niet de kleedruimte, maar zichzelf laten ombouwen.