donderdag 31 maart 2016

Verdacht

Na die afschuwelijke gebeurtenissen vorige week dinsdag in Brussel kijk je toch weer wat anders tegen de wereld aan. Vlak nadat ik alle verontrustende berichten op m'n iPad zag binnenkomen stapte ik in de Rotterdamse metro en keek ik toch wat beter om me heen of ik niets verdachts zag. En in het stadhuis was de beveiliging ook aangescherpt en voelde ik de behoefte om extra opvallend met m'n pasje te wapperen om te laten zien dat ik er thuishoor en niets verdachts van plan was.

Een dag erna fietste ik ons woonerf op en zag ik iets verdachts achter de bosjes duiken. Ik keek goed en zag dat het een man was. Een man die achter een bosje duikt? Maar wat had hij nou aan? Een koeienpak !

Ik knipperde even met m'n ogen en zag daarna verderop een groepje schoolkinderen komen aanlopen, druk pratend en met een blaadje in hun handen. Het bleek een 'vossenjacht' te zijn; zo'n heerlijk onschuldige speurtocht waarbij kinderen kris-kras door de wijk lopen om vragen te stellen aan allerlei verklede en op verschillende plekken verstopte volwassenen. 

Het ging het dus gewoon om een onschuldige koe. Hoewel: tussen al het ellendige nieuws stond ook in de krant dat een nieuwe schijf van vijf was opgesteld, aan de hand van de voedingsadviezen van de Gezondheidsraad. Daarin wordt onder andere geadviseerd meer groente, bonen, peulvruchten en vegaburgers te consumeren en minder vlees en zuivel. Dus in de ogen van de Gezondheidsraad is die koe (met z'n vlees, melk en boter) wel degelijk 'verdacht'.

Maar geen paniek. Ik ga er van uit dat de organisator van de vossenjacht tegen de koe sowieso nog gezegd heeft 'geen bommetje!'