donderdag 3 maart 2016

De BuurtApp

Sinds enige tijd hebben wij een Buurtapp. Tientallen mensen in de wijk kunnen elkaar zo eenvoudig en snel via de Whatsapp informeren wanneer ze iets verdachts zien in de wijk. In de praktijk betekent dit gelukkig dat er op die app maar weinig gebeurt.
Maar een poosje terug was het ineens zo ver. Een buurtbewoonster meldde dat ze twee verdachte jongens met capuchons en rugzakken al een paar keer door een straat naast ons had zien lopen. Al snel bleek dat ook anderen hadden gezien dat de jongens zich opvallend gedroegen en dat ze steeds dezelfde route richting het schoolgebouw liepen... Reden voor de beheerder van de buurtapp - een politieagent - om op de fiets te stappen en een kijkje te gaan nemen.
Ik las Wilma voor wat er allemaal op de app verscheen. Maar omdat ik vergat mijn spannende voorlees- of hoorspelstem te gebruiken verflauwde haar aandacht op een gegeven moment. Zelfs toen ik voorlas dat de agent een flits had gezien en dat hij het schoolalarm hoorde afgaan verblikte of verbloosde ze nauwelijks en gaf ze de voorkeur aan een of andere spannende tv-serie.

Het bleef daarna even stil en ook mijn interesse zakte wat weg.
Maar dat veranderde op slag toen we ineens vlak boven ons huis een helikopter hoorden hangen..! Daarna bleef hij een tijd lang heel laag rondjes vliegen boven de wijk.
Ik vond het bijzonder, maar constateerde dat men blijkbaar met een helikopter de jacht op de capuchon-jongens had ingezet. Ook waren er inmiddels allerlei ontploffingen te horen...
Wilma bleef nuchterder (waarschijnlijk tóch omdat ik niet boeiend genoeg voorlas) en ze kreeg gelijk. De fiets-agent app'te dat die helikopter te maken had met een grote anti-terrorisme-oefening aan de overkant van de rivier.
Een verontruste buurtbewoner vroeg voor de zekerheid nog of die ontploffingen, schoten en harde knallen ook met die oefening te maken hadden. Dat bleek inderdaad
zo te zijn.

Van de capuchon-jongens is niets meer vernomen. Maar wat zullen die geschrokken zijn! Dachten ze even een klein kraakje te zetten, zit het halve Nederlandse leger ineens achter ze aan!

Nu maar hopen dat ik dit spannender heb opgeschreven dan dat ik het aan Wilma voorlas...