donderdag 10 maart 2016

Aan de lijn bij Heijn

Ik heb in het weekend regelmatig van die combi-dagen. Afgelopen zondag bijvoorbeeld realiseerde ik me dat ik mijn vorige week gekochte kostuum (dat wat moest worden 'ingenomen') kon ophalen en bedacht ik dat ik dat mooi kon combineren met een lange wandeling met de hond, met benzinetanken én met een boodschap die ik wilde doen.
Omdat het later in de middag zou gaan regenen besloot ik te beginnen met een wandeling bij de Zevenhuizerplas. Zo kon ik meteen zien dat de aanleg van de jachthaven en waterskibaan daar al flink opschoot. Terwijl ik daarna op het strand langs de waterlijn liep zag ik dat er aan de boulevard een Albert Heijn zat waar ik die boodschap meteen even kon doen. Ik bond Moos met zijn riem vast aan een 'honden-haak' voor de winkel, zei hem (zoals altijd) dat hij even moest wachten en liep naar binnen. Op zoek naar zo'n grote sinaasappelpersautomaat met van die flessen die je zelf moet vullen.

Toen ik tevergeefs rond keek op de groente- en fruitafdeling zag ik tot m'n schrik ineens vanuit m'n ooghoek rustig Moos komen aandribblen, z'n riem over de grond achter zich aanslepend...!
'Moos, wat doe jij hier nou?' vroeg ik verbaasd, alsof hij zou antwoorden. Ik had 'm blijkbaar niet goed vastgemaakt...
Rustig pakte ik z'n riem en liep ik door de ingang weer naar buiten. Het viel me wel op dat er niemand in de winkel op het voorval reageerde. Terwijl een supermarkt toch echt verboden terrein is voor een hond, zelfs al zit hij keurig aan de (al dan niet over de grond slepende) lijn. In een supermarkt zijn dieren alleen toegestaan mits ze ingepakt in plastic in de vitrines liggen. En Albert Heijn schijnt deze week een uitzondering te maken voor hamsters.