donderdag 12 november 2015

Foto-archief

Het zal de tijd van het jaar wel zijn die ervoor zorgt dat ik vorige week de drang kreeg om mijn digitale foto-archief beter te ordenen. Jaren terug had ik een - vond ik toen - handig systeem bedacht maar bij nader inzien is dat onhandig en te bewerkelijk. En binnenkort ga ik op een bewolkte avond ook eens na wat onze fotocamera, smartphones en tablets allemaal automatisch opslaan in Dropboxen en/of Google+ en/of Picasa en/of OneDrive, en of dat niet eenduidiger kan. Want ik krijg zo langzamerhand het gevoel dat alleen al onze clouds voor een groot deel verantwoordelijk zijn voor het sombere herfstweer van de laatste dagen.

Het fijne van zo'n duik in het foto-archief is natuurlijk dat je leuke plaatjes uit het verleden voorbij ziet komen. Zo trof ik in de map 2003 foto's aan van een nog jonge Bastiaan met onze toen net aangeschafte jack russel Moos. Ik keer dan m'n pc-scherm even naar Wilma, zodat we samen even weemoedig kunnen terugdenken aan die tijd. 
Twaalf jaar na 2003 zijn er nog steeds leuke foto's van zoon en hond te maken hoor, maar het ziet er natuurlijk niet meer zo 'onschuldig' en vertederend uit als destijds. Anno 2015 hebben we niet meer te maken met een peuter en een puppy, maar met een puber en een eigenlijk al bejaarde hond. 

Met zowel de puber als het bejaarde beestje gaat het overigens prima hoor. Al wordt Moos een beetje dovig, lijkt het soms. Zo bezien komt het er feitelijk wel op neer dat er vandaag de dag eigenlijk geen hond meer naar me luistert...