donderdag 2 juli 2015

Meer raadsels?

'En? Al bezig met een nieuw boek?' vroeg m'n buurman laatst, terwijl we onderweg waren naar onze wekelijkse partijtjes volleybal. En een paar weken terug antwoordde ik wanneer iemand dat vroeg nog stellig 'nee hoor', omdat m'n hoofd daar nog helemaal niet naar stond. Ik vond het nog veel te leuk om met boekhandelaren, familie, collega's, kennissen en journalisten te praten over 'Raadsels rondom Dordt'. En eerlijk gezegd heb ik zelf ook even de tijd genomen om - 's avonds in de tuin - mijn eigen penneroerselen tot me te nemen. Het voordeel van een slecht geheugen is nou eenmaal dat het niet lang duurt voordat je met spanning je eigen boek kan lezen!

Het Slot van Capelle aan den IJssel
Maar sinds een week of twee gaat het weer wat kriebelen.
Toen bezocht ik het 'Dief- en Duifhuisje' in mijn woonplaats.

Dat was ooit de 'gevangenis' van een Slot dat in Capelle aan den IJssel stond en is nu het kleinste museum van Nederland. Van het Slot zelf resteert alleen de slotgracht.

Na een bezoek aan het museum liep ik samen met een heuse gids en nog een (!) belangstellende een rondje op het eiland waar ooit het slot had gestaan...

Wat ik me nog herinner van de start van het schrijven van 'Raadsels rondom Dordt' is dat ik veel 'signalen' kreeg die me een zetje gaven om dat boek te schrijven. Ik was op zoek naar iets mystieks dat met de Grote Kerk te maken had en ontdekte prompt dat kort erna voor het eerst sinds vier eeuwen een processie plaats zou vinden. En nadat ik verzon dat 'kerkheilige' Sint Sura in het boek zou moeten voorkomen en ik mijn opa Piet(er) een hoofdrol had toebedacht ontdekte ik een foto van mijn opa met naast hem een grote vlag met de naam van (de toneelvereniging) Sint Sura erop. Dat soort dingen dus...

Terwijl m'n auto mijn buurman en mij naar onze volleybalzaal bracht antwoordde ik dat ik inmiddels serieus nadacht over een boek over Capelle. Oké, het is niet te vergelijken met een stad als Dordrecht, maar ik had inmiddels al wel door dat mijn huidige woonplaats een langere geschiedenis kent dan je op het eerste gezicht zou verwachten.
Mijn buurman reageerde met de opmerking dat deze week in de krant stond dat de gemeente plannen heeft om de contouren van het vroegere Slot weer zichtbaar te maken.
Tja, is zoiets nou toeval of krijg ik ook deze keer weer signalen die mij een zetje geven richting een verhaal?

Gisteren besloot ik er allereerst maar eens deze blog over te schrijven.

Terwijl in onze tuin het kwik 's avonds maar langzaam tot onder de 30 graden kwam plofte ik neer in een tuinstoel, opende ik m'n tablet en zag ik m'n Facebook-app tevoorschijn komen.

Ik scrolde naar boven en zag een automatisch geplaatste herinnering aan een bericht van mezelf van precies twee jaar geleden.

En waar ging dat bericht over? Over het feit dat ik destijds met m'n vader inspiratie opdeed voor mijn boek over Dordrecht..!

Ook weer zo'n signaal, maak ik mezelf dan graag wijs.
Al vind ik dat krantenbericht over de reconstructie van de contouren in de grond van het oude Slot wel héél toevallig.

Waar is Pieter wanneer je 'm nodig hebt?