donderdag 30 juli 2015

De malloot en de pet

Toen Bastiaan onlangs thuis de pet zag liggen die ik twaalf jaar geleden in de Dordogne had aangeschaft zei hij dat ik die nóóit moest weggooien omdat het hem zo aan al die vakanties doet denken die we sinds die tijd hebben gevierd. Bij gebrek aan 'natuurlijke hoofdhuidbescherming' heb ik tijdens de (over het algemeen) zonnige zomervakanties nou eenmaal een pet nodig heb om te voorkomen dat ik verbrand of een zonnesteek oploop.

Maar ondanks Bastiaan's advies heb ik een nieuwe pet op nu ik dit stukje tik, terwijl ik uitkijk op Fort La Latte aan de overkant van de baai bij Cap Fréhel. 

Vanmiddag brachten we een bezoek aan het fort, zoals van échte toeristen verwacht mag worden. Zowel de kinderen als de volwassenen van ons gezelschap waren onder de indruk van het bouwwerk, waar we de toren beklommen maar ook lekker in het zonnetje (en úit de almaar jakkerende wind) hebben gelegen.

Gisteren bezochten we Saint-Malo, een andere verdedigingsplaats hier aan de kust. Terwijl we erheen reden haalden Wilma en ik herinneringen op aan die keer dat ik hier reed en geen hand voor ogen zag. Dat kwam niet alleen omdat het een pikdonkere nacht was en de weg onverlicht, maar vooral omdat ik die nacht een zonnebril droeg. Ik had mijn gewone bril 's morgens op de camping laten liggen en had alleen m'n zonnebril-op-sterkte bij me. Het was dus kiezen tussen géén bril of een donkere bril en de laatste optie won het nét. Het moet er 'mallotig' hebben uitgezien...


Maar deze zomer had ik wél de juiste hulpstukken bij me. Hoewel... ik realiseerde me dat die oude, versleten Dordogne-pet nu echt niet meer kon. Dus kocht ik - na het wandelen door het stadje en het verorberen van een Moules-Frites - de Saint-Malo-pet die er nu voor zorgt dat ik kan lezen wat ik tik, ondanks de laagstaande zon in m'n gezicht.

Ik hoop de malloot-pet de komende dagen nog veel nodig te hebben. Want we hebben nog wat warm en zonnig weer tegoed, als je het mij vraagt. Na een paar redelijke dagen aan het begin van onze vakantie was het weer de afgelopen dagen soms ronduit kl... euh... pet!