donderdag 18 juni 2015

Fietsen in Utrecht

Utrecht staat al helemaal in het teken van de Grand Depart van de Tour de France. Over een paar weken trapt het peloton zich met een noodgang via Capelle en Rotterdam naar Neeltje Jans. Ik ben vast van plan om (net als in 2010, toen Rotterdam de startplaats was) te gaan kijken naar de in een flits voorbijrijdende heren. Want ondanks al het doping-gedoe van de afgelopen jaren blijft de Tour me toch boeien. Al moet ik zeggen dat dat voor een groot deel komt door de mooie Franse landschappen die ze doorkruisen. De pittoreske dorpjes en zonnebloemvelden wakkeren mijn altijd latent aanwezige verlangen naar de zomervakantie nog wat verder aan. Om maar niet te spreken over de Tv-beelden van de bergetappes. Schitterend hoe ze tegenwoordig vanuit de helikopter beelden kunnen schieten van fietsers die langs enorme ravijnen scheren. Dat soort spectaculaire en spannende beelden zijn in ons vlakke landje helaas niet te schieten. Hoewel...

Vandaag was ik voor een congres in Utrecht en heb ik alvast een voorschot op de Tour genomen. Al zat ik niet op een racefiets. Sterker nog, ik was niet eens buiten.
In de pauze van het congres, dat ging over een Slimme en Gezonde Stad, mocht ik in de hal de Oculus Rift uitproberen, inclusief de software die was ontwikkeld om de fietsvoorzieningen in de stad te verbeteren.
Met deze Virtual Reality-bril fietste ik door een virtuele versie van Utrecht en moest ik remmen voor auto's en voetgangers, demarreren op een overzichtelijk fietspad enz enz.

Ik had laatst in het stadion van FC Barcelona ook al eens zo'n bril opgehad, maar verbaasde me weer over het effect.
Al was het einde wat plotseling. Ineens reed ik zo vanaf de openbare weg een ravijn in..! Nou weet ik dat de binnenstad van Utrecht voor een groot deel open ligt omdat ze autowegen weer gaan terug-transformeren naar grachten, maar op een val in een ravijn was ik niet bedacht.

Het was een geintje van de makers van de software, werd me verteld.

Maar toch ben ik er niet helemaal gerust op.
Sta ik straks ergens in Capelle of Rotterdam te wachten tot die wielerhelden voorbij komen, blijken ze kort na de Grand Depart - een paar kilometer voorbij de Domtoren - met z'n allen in een ravijn te zijn gedonderd.