maandag 25 mei 2015

Netje

Door schade en schande wijs geworden maak ik er de laatste jaren een gewoonte van om in het najaar een netje over onze vijver te spannen. Want wanneer het water in de sloten en grotere waterpartijen in de stad van lieverlee kouder wordt zakken de vissen daar naar de nog warmere onderlaag van het water. Ze zijn dan buiten het bereik van hongerige reigers, die dan hun jachtgebied dus maar verplaatsen naar de geel- en oranjekleurige zwemmers in onze niet zo diepe en o zo overzichtelijke vijver.
Toen ik in maart het net weer van de vijver haalde constateerde ik tevreden dat alle vissen de 'winterstop' hadden overleefd. En wanneer daarna het voorjaarszonnetje scheen was het soms een gespartel van jewelste. Onlangs ontdekte ik zelfs jonkies (was dat het gevolg van al dat gespartel misschien?).

Twee weken terug haalde ik bij Intratuin een nieuwe 4 liter-pot visvoer; genoeg om mijn gouden vrienden weer twee zomers mee te verwennen.
Maar toen ik met die aankoop bij onze vijver ging staan bleef het onder water ineens verdacht rustig...
Ik maakte mezelf voor het gemak even wijs dat ze even (als echte 'onderduikers') naar de bodem van de vijver gevlucht waren vanwege dreigend gevaar. 
Maar ook de dagen erna was er nergens iets geel- of goudkleurigs te ontdekken.
Toen ik een paar dagen later 's morgens onze slaapkamergordijnen open schoof zag ik pontificaal een reiger naast de vijver staan. 'Nee er is niet meer! Ze zijn allemaal op', riep ik enigszins gefrustreerd, zonder dat iemand het overigens hoorde...

En nu moet ik dus bedenken hoe ik voorkom dat ook m'n nog te kopen nieuwe vissen in een portie reigervoer veranderen. Zal ik zo'n nepreiger in onze tuin plaatsen? Onze buurman had ooit een sproeier die reageerde op een bewegingsdetector, maar volgens mij is hij zelf vaker nat gesproeid dan welke reiger dan ook...

Nieuwe vissen komen er hoe-dan-ook. Al blijft het natuurlijk jammer dat de evolutie (of kweek) wel geleid heeft tot opvallend gekleurde vissen en niet tot kleurenblinde reigers. Totdat ik nieuwe vissen heb gekocht heb ik echter niks aan die volle grote pot vissenvoer, waar ook nog eens heel cynisch 'voor alle vijvervissen' op vermeld staat. Misschien is er een reiger die er interesse in heeft. Of sla ik dan een essentiĆ«le schakel in de voedselketen over? Dat is ook weer niet zo eeh... netjes.