donderdag 21 mei 2015

Stemming

Wanneer ik 's morgens langs de rivier naar kantoor fiets passeer ik - zeker in dit seizoen - veel cruiseboten. Ik heb het dan niet over die enorme oceaan-trotseerders die af en toe aanmeren voor ons gebouw naast de cruiseterminal, maar over die boten waarmee riviercruises worden gemaakt. Die boten waarmee men bijvoorbeeld zo'n 'ouderwets' reisje langs de Rijn maakt. Onlangs nog speelde de vermakelijke Tv-serie 'Schaep Ahoy' zich af op zo'n boot.

En terwijl ik langs die boten fiets zie ik dat in de kamers waar de gordijntjes net open zijn gegaan het beddengoed wordt rechtgelegd. En ik ontdek dat men een stukje verderop op de boot al achter een glas jus d'orange en een croissantje zit wakker te worden.
En na nog een paar keer trappen moet ik afremmen omdat op de kade al foto's worden gemaakt door enkele 'vlottelingen' (hoewel dat bij nader inzien een rare benaming is voor mensen die een bootreis maken).

Onze 'mini-cruise' naar Engeland in 2012
Afijn... ik weet niet precies hoe ik het moet uitleggen, maar ik kom daardoor toch stiekem een beetje in vakantiestemming. Niet dat ikzelf ooit al een riviercruise heb gemaakt (ik val nog niet in de juiste leeftijdscategorie), maar ik ken de verhalen van m'n ouders over hun cruises in Duitsland, Oostenrijk, Hongarije, Frankrijk en Portugal. En daarnaast ik heb toch ook associaties met de keren dat Wilma, Bastiaan en ik met Stena Line en P&O Ferries naar en vanuit Engeland de Noordzee overstaken (inclusief overnachting).

Komende zomer kamperen we in Bretagne, aan de Atlantische kust. Ook vanaf die plek zullen we regelmatig dit soort schepen voorbij zien komen. Ik neem me nu alvast voor dat ik dan snel wegkijk. Koste wat het kost wil ik namelijk voorkomen dat ik tijdens mijn vakantie in 'woon-werk-verkeer stemming' kom...