donderdag 5 maart 2015

Over Brugge

Toen ik in mijn jonge jaren in Dordrecht, dus nét boven de grote rivieren, woonde heette de vakantie in deze tijd van het jaar 'Carnaval'. Een aantal jaar stond die tijd bij mij in het teken van hossen, lallen en ook wat drinken.

Met de carnavalsoptocht had ik niet zo veel, maar in het weekend waren er grote feesten in het (toenmalige) gebouw van DSW op het industrieterrein aan de Dordtse Kil en de maandag en dinsdag stonden in het teken van 'dweilen'; in de binnenstad allerlei kroegen aflopen tot je er bijna bij neer viel.
En een paar jaar later ging ik tijdens het carnaval met een groep vrienden uit Den Haag naar Breda - aan de andere kant van de Moerdijkbruggen - om daar de (voorjaars)bloemetjes buiten te zetten.

Om bij die bloemetjes te blijven: sinds ik met mijn gezinnetje in Capelle aan den IJssel - een stukje verder boven de grote rivieren - woon heet deze vakantie 'voorjaars-vakantie'. En hoewel het weer het komend weekend voorjaarsachtig schijnt te worden, is maar al te vaak duidelijk dat de temperaturen zich niks van dergelijke opbeurende 'vakantie-benamingen' aantrekken.

Misschien wel daarom reden we verleden week een stukske naar het zuiden, om zo het voorjaar een klein stukje tegemoet te komen. We passeerden de 'grote rivieren' Nieuwe Maas, Oude Maas, Hollands Diep en Schelde door 'tunnelkes' en over 'bruggekes' om bij onze zuiderburen een bezoekje te brengen aan het monumentale plaatsje Brugge.

En terwijl we daar wandelden, een rondrit per busje maakten en shopten deed het winterzonnetje zijn best om een lentezonnetje te imiteren. Jammer alleen dat de oostenwind regelmatig spelbreker was.
Toen we echter besloten even wat te drinken op een van de terrassen van de schilderachtige Grote Markt zaten we behoorlijk uit de wind en in de zon. 
Amai! Dit was een goed moment om het terrasseizoen van 2015 officieel geopend te verklaren.
Oké, na komend weekend krijgen we zeker en vast weer periodes van kou, wind en regen voordat de lente écht aanbreekt. Maar nu we het plezante voorjaarszonneke weer op ons bolleke hebben gevoeld is zo'n periode best te 'over-Brugge'.