donderdag 29 januari 2015

Inspiratie

Ik ben niet iemand die romans verslindt. Ik hou van lezen, maar vooral van kranten, enkele tijdschriften (zoals de Quest of de Maarten) en non-fictie (biografieën en bijvoorbeeld boeken van Auke Kok over voetbal of piratenzenders). Maar toen in 2003 de 'Da Vinci Code' van Dan Brown verscheen ging ik graag mee met de hype. Want ik liet me maar wat graag meenemen in een spannend verhaal dat zich afspeelde in de stad die ik goed kende uit vakanties en weekendjes-weg, waarbij het constant de vraag bleef wat feiten waren en wat fictie was. In diezelfde tijd bezocht ik Sevilla twee keer en vlak daarna las ik 'Het Juvenalis Dilemma', dat zich in die Zuid-spaanse stad afspeelt. En ook nu weer merkte ik dat ik veel (lees)plezier beleefde aan het spannende verhaal dat zich afspeelde in en bij de bezienswaardigheden die ik had bezocht. Maar het - wat mij betreft - beste boek van Dan Brown las ik pas later: 'Het Bernini Mysterie' (in de verfilming 'Angels and Demons'). Ik kende Rome nog niet, maar toen ik er in 2013 met m'n zoon was gaf het boek (en de film) ons bezoek aan deze indrukwekkende, oude stad absoluut een extra dimensie.
Ikzelf ben geboren en getogen in Dordrecht; de oudste stad van Holland met een rijke geschiedenis. Ik heb echter het idee dat Dan Brown de komende jaren niet toe komt aan het schrijven van een verhaal dat zich in Dordrecht afspeelt. Daarom heb ik de handschoen opgepakt en ligt er nu na zo'n anderhalf jaar van uitgebreide research een 'fact-fiction' boek in de boekwinkels met de naam 'Raadsels rondom Dordt - De Kracht van Zuwaert'. En net als mijn leermeester Dan Brown heb ik (zonder overigens ook maar in zijn schaduw te kunnen staan) zaken die zich in het verleden daadwerkelijk hebben afgespeeld en bestaande monumenten en personen gekoppeld aan een spannend verhaal. En de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat wanneer ik het boek zelf nog eens doorlees, het wel lijkt of álles daadwerkelijk is gebeurd.