donderdag 14 augustus 2014

De wereldkampioen

'Welkom in het land van de Wereldkampioen', zagen we boven de snelweg hangen toen we zo'n drie weken terug bij Venlo net de Duitse grens waren gepasseerd. Het was het antwoord op een soortgelijk spandoek dat Nederlanders in 1988 bij de Duits-Nederlandse grens hadden opgehangen (al betrof het toen de Europees kampioen).
Hier in Duitsland herinnert best nog veel aan de voor hun zeer succesvolle voetbalzomer. De winkels verkopen nog veel attributen en veel auto's zijn nog uitgedost met vlaggetjes aan de antennes of aan de buitenspiegels. Ach, zo lang het maar bij dat soort patriottische uitspattingen blijft kan het geen kwaad, ookal zijn wij Nederlanders natuurlijk te nuchter voor dit soort zaken... 


Ik kan de Duitse juichstemming goed hebben omdat ik me terdege heb voorbereid. Als leesvoer heb ik deze vakantie namelijk het boek '1988, Wij hielden van Oranje' van Auke Kok bij me.

Op m'n campingstoeltje in het zonnetje dwaal ik dus regelmatig af naar de interviews die Kees Jansman met Rinus Michels voerde, die rare kopbal van Wim Kieft tegen de Ieren, de niet zo fitte maar o zo hard werkende Gullit en de weergaloze goals van Marco van Basten.

Oké, het is al 26 jaar geleden, maar het voordeel van vakantie is dat je alle gevoel van tijd verliest.

De rake penalty van Ronald Koeman tegen de Duitsers lijkt voor mij inmiddels korter geleden dan die gemiste van Ron Vlaar tegen Argentinië.

Maar anders dan in 1974 en 1988 zijn anti-Duitse gevoelens mij anno 2014 geheel vreemd.

Alleen keek ik wel raar op toen Bastiaan me een paar dagen terug in een winkel attendeerde op een wel erg 'ongelukkig' vormgegeven kledingrekje...