donderdag 15 mei 2014

Terug in De Tijd

Binnenkort treedt mijn broer in het huwelijksbootje. Om die reden stonden er afgelopen zaterdagmorgen 5 mannen bij hem voor de deur, die hem (na een kop koffie) ontvoerden om hem pas 's nachts weer voor z'n deur af te zetten. Om een beetje schrik aan te jagen stelden we m'n broer en schoonzus wilde plannen in het vooruitzicht en vertelden we dat we niet konden beloven dat z'n kleding schoon en heel bleef. Maar in de praktijk viel dat allemaal reuze mee. De ontvoerders zelf waren inmiddels namelijk stuk voor degelijke huisvaders geworden.
Dus geen spannende survival of striptease op deze meidag anno 2014, maar tijdens de lunch in een etablissement in Oud Beijerland, het potje '3D Glow in the dark-midgetgolf', het bowlen en wokken werden wel de verhalen uitgewisseld over drankfestijnen van eind vorige en begin deze eeuw. Ik ben zo'n 14 jaar ouder dan m'n broer, dus kende zijn wilde stapverhalen niet. Toen hij nog bij m'n ouders woonde en Wilma en ik daar zondagmiddag langskamen was hij nog boven of zat hij stilletjes in een hoekje. Op basis van m'n eigen ervaringen 'vermoedde' ik altijd al dat dat iets met de alcoholconsumptie van de avond/nacht ervoor te maken had, en nu weet ik dat zeker...

We sloten de avond af in Dordrecht. Letterlijk en figuurlijk keerden we terug in 'De Tijd', de vroegere stamkroeg van m'n broer aan de Dordtse Voorstraat. Tijdens de bierproeverij passeerden ook daar vroegere drank- en katerverhalen de revue. Ik was 'de BOB' en zag ook dat mijn bierproevende tafelgenoten - geheel in lijn met de Songfestival-hit van Ilse Delange en Waylon - steeds kalmer werden na de stormachtige verhalen. Steeds vaker ook keken we op onze smartphones naar de puntentelling van het Eurovisie Songfestival. Oké, zo af en toe kwam er nog wel eens een sterk verhaal of een grap voorbij, maar vaak was dat er - heel toepasselijk - een met een baard...

Meer info op de blog van m'n broer!