donderdag 8 mei 2014

America

Het afgelopen weekend bracht ons gezinnetje (samen met mijn zwager, schoonzus en hun kinderen) door in America. Sterker nog: we zijn heel America doorgereden.

Oké, het is wat flauw... want ik heb het over het dorpje America in Limburg, waar we een huisje - dat om een mij onduidelijke reden tegenwoordig een 'cottage' wordt genoemd - hadden gehuurd.

In 'De Limburgse Peel' brachten we onze tijd onder meer door met zwemmen, wandelen door het groen, midget-golfen, knutselen (de dames van ons gezelschap), gamen (de drie jongens), fikkie stoken in de open haard (m'n zwager) en hardlopen naar en in een fraai natuurgebied (ikke).
Het park zelf voldeed aan onze wensen, maar onze 'cottage' bleek een beetje op z'n laatste benen te lopen. Vloeren kraakten, 's nachts tikten - vooral in de slaapkamers - de verwarmingsbuizen, de koelkastdeur imiteerde elke keer weer de griezelige deurscharnier-geluiden uit Thriller en het schilderijtje dat eigenlijk aan een slaapkamermuur hoorde te hangen was in een aantal onderdelen op de vloer gezet!
Bij het verlaten van het park op maandagmorgen was een van de drie 'kwaliteitssterren' van het toegangsbord gevallen (of gesloopt) en in die symboliek kon ik me wel vinden...

Maar we hadden het daardoor niet minder naar ons zin hoor!
Nu we zo dicht in de buurt van onze oostgrens zaten leek het ons bovendien gepast het weekend een Duits tintje te geven.
Van een paar jaar terug herinnerden we ons nog 'Het Schnitzelparadies' in Roermond, waar we toen heerlijk (en veel) hebben gegeten. Ook dit jaar weer viel het zeer in de smaak bij jong en oud(er).
En een dag later reden we naar Oberhausen, om daar te slenteren in CenterO, het grootste overdekte winkelcentrum van Europa.
Omdat het ook nog eens de dagen van de bevrijdingsfeesten en dodenherdenking waren stond ons weekend dus meer in het teken van onze oosterburen dan van the country van de onbegrensde mogelijkheden aan de andere kant van de oceaan. Al deed de frikandel XXL die Bastiaan bij de snackbar bestelde me wel aan een Amerikaanse supersize-portie denken. En trouwens: toen ik zaterdagavond in het slaapkamertje keihard m'n hoofd stootte tegen een balk van het schuine plafond was ik eerlijk gezegd ook wel even 'in alle Staten'.