donderdag 3 april 2014

Werk of privé?

Even de situatie schetsen: 7 uur 's avonds, begin april. In het avondzonnetje in de tuin met een bakkie koffie naast me en m'n iPad op schoot. Lang leve het vroege voorjaar!
Die iPad is zichzelf trouwens in rap tempo onmisbaar aan het maken. Niet alleen privé (even krantje lezen, YouTuben, Facebooken of Uitzending Gemist kijken), maar ook op kantoor. Daar heeft-ie het papier inmiddels vrijwel vervangen en zelfs het pc-gebruik dringt hij drastisch terug. Het moet ook wel, want van de gemiddelde werknemer wordt vandaag de dag verwacht dat hij het redt zonder vaste werkplek, zonder papieren archief maar met een flexibele instelling. 'Het Nieuwe Werken' is het toverwoord en de iPad een magisch onderdeel van de tovertruc.

Al googelend vond ik de volgende definitie: 'Het Nieuwe Werken (HNW) is een visie om werken effectiever, efficiënter maar ook plezieriger te maken voor zowel de organisatie als de medewerker. Die visie wordt gerealiseerd door die medewerker centraal te stellen en hem – binnen bepaalde grenzen - de ruimte en vrijheid te geven in het bepalen hoe hij werkt, waar hij werkt, wanneer hij werkt, waarmee hij werkt en met wie hij werkt.'

Werk- en privétijd gaan zo steeds meer door elkaar heen lopen. Privé-telefoontjes in 'de tijd van de baas' worden vandaag de dag gecompenseerd met mailverkeer in de avonduren of het weekend.

Afgelopen zondag was ik op uitnodiging van het Havenbedrijf Rotterdam in De Kuip, waar ik de wedstrijd Feyenoord - Go Ahead Eagles met hen mocht bekijken. In de skybox en op de tribune ging het over de doelpunten, het (nieuwe?) werk-voetbal van Lex Immers, maar toch ook vooral over onze projecten en ons gemeenschappelijke doel. Dat Feyenoord vijf keer het vijandelijke doel trof en dat we daar in het heerlijke voorjaarszonnetje naar mochten kijken maakte daarbij veel goed. 

Twee dagen na m'n werk-/voetbalzondag zag ik na afloop van een werk-meeting Feyenoord-topscorer Pelle lopen, op weg naar het terras van Hotel New York.
Eerlijk gezegd duurde het even voor ik zag dat hij het was. In eerste instantie viel m'n oog namelijk op de schoonheid die naast 'm liep. Volgens mij lopen bij hem werk en privé ook aardig door elkaar heen.
Hij scoort in ieder geval ook aardig buiten De Kuip.