donderdag 10 oktober 2013

Van zomer naar herfst

Als we er dan toch niet aan ontkomen, aan die herfst, moeten we er maar het mooie van inzien. Ochtenden met een mistlaagje op laaggelegen grasvelden, spinnen in een met dauwdruppels volgehangen web, bomen met bladeren in alle kleuren en paddenstoelen op halfverrotte stronken; dat soort dingen...

Ikzelf vindt die sfeer heel fraai nagebootst in de animatiefilm Ratatouille van een paar jaar geleden. Parijs associeer ik met zon en warmte, maar wat wordt die stad toch mooi weergegeven met die najaarstinten in die Pixar/Disney-film over die rat in de keuken van een Frans toprestaurant...

Omdat we allebei fan zijn van die Pixar-films bezochten mijn zoon en ik afgelopen zondag een tentoonstelling in de Expo in Amsterdam over de kunst van het maken van animatiefilms.

Stap voor stap zagen we hoe films als Toy Story, Wall-E en Finding Nemo worden bedacht en gemaakt, in tekeningen aan de muur of met allerlei videoreportages. Overigens mag je die films en schetsen zelf niet op de gevoelige plaat vastleggen.
Ik werd op een gegeven moment op m'n schouders getikt met het verzoek het materiaal niet te fotograferen en niet te filmen, dus heb ik m'n foto's keurig ge-delete (op die ene na die ik via whatts-app had verzonden) en vervolgden we daarna - zonder een camera in de aanslag - onze weg door de interessante expositie.

Na meer dan twee uur alle hoeken en gaten van het gebouw te hebben bestudeerd stapten we naar buiten in het inmiddels zakkende maar nog heerlijke najaarszonnetje.

Dat bracht me op het idee om even Noordwijk-aan-zee aan te doen, om daar wat te nuttigen en 'de son in de see te sien sakken'. Dus zaten we wat later lekker in het zonnetje op het terras van restaurant 'Malegijs' achter een vleesschotel en een pannetje mosselen. Dat was even lekker genieten, op een van de laatste mooie nazomerdagen van het jaar.

Heerlijk hoor, en ook niet te filmen eigenlijk...