donderdag 8 augustus 2013

Boodschap in drukletters

Op de camping waar we deze zomer verbleven heb ik het laatste boek van Dan Brown, Inferno, gelezen.
Net als de eerdere boeken van hem waarin Robert Langdom de hoofdrol speelde gaat het ook dit keer weer om een zoektocht door mooie steden en langs mooie gebouwen (nu Florence, Venetiƫ en Istanboel) aan de hand van allerlei verborgen en gecodeerde raadsels en boodschappen.

Helemaal in die sfeer liep ik naar het toiletgebouw van de camping (voor een kleine 'boodschap', overigens).
Het grote en (zeker voor een toiletblok) mooie gebouw werd altijd keurig onderhouden.

Elk moment van de dag was een helft ervan afgesloten wegens schoonmaakwerkzaamheden en zodoende hebben we alleen maar schone wc's gezien.

En toch trof ik - met allerlei 'Inferno-raadsels' nog in m'n hoofd - nu een briefje op de deur van het gebouw aan, dat zo maar door 'de Nederlandse Dan Brown' geschreven zou kunnen zijn.
'Wij verzoeken u vriendelijk doch dringend om uw behoeften op het toilet te doen! Wanneer wij constateren dat het nogmaals gebeurd zullen er maatregelen getroffen worden' stond er.

Ik verplaatste mij in een hoofdrolspeler in een Dan Brown-boek en trachtte deze boodschap te ontcijferen (waarbij ik ervan uitging dat de spelfout bij 'gebeurd' erin is opgenomen om de lezer te misleiden).
Uiteindelijk kwam ik niet verder dan dat ik constateerde dat iedere toiletbezoeker een maal van het toilet gebruik moet maken, maar dat hij de klos is wanneer hij het nog een keer doet.

Ik vraag ik me af of dit literaire meesterwerkje van Daan Bruin geschikt is om te verfilmen. Ik verwacht dat Tom Hanks in ieder geval geen interesse heeft in de hoof-drol. Ook is er - als ik het tenminste goed begrijp - geen belangstelling voor een tweede druk