donderdag 6 juni 2013

Het Weer, De Hoop en De Rust

Gisteren woonde ik een symposium over luchtkwaliteit bij. Er kwamen verschillende interessante presentaties voorbij, maar omdat het onderdeel is van mijn werkpakket hoorde ik eigenlijk toch ook weer weinig nieuws. 
Leuk was wel dat het een en ander aan elkaar werd gepraat door Helga van Leur van RTL4. Ik kon het niet laten om stiekem een foto te nemen van de (volgens de deskundigen) beste weer-presentator van Nederland.

Met dat weer gaat het overigens de afgelopen dagen eindelijk de goede kant op. Omdat we er dit jaar wel erg lang op hebben moeten wachten, grepen we afgelopen zondag aan om er lekker een dagje op uit te gaan. Een terrasje in de Utrechtse binnenstad leek ons een leuke eindbestemming. Voor we de snelweg opdraaiden stopten we bij een Q8 benzinestation. Niet om te tanken, maar om wat proviand in te slaan voor onderweg.

Terwijl Wilma en Bastiaan rustig-aan uitstapten schrokken we van een luid-toeterende auto, waarvan de eigenaar het blijkbaar allemaal iets te lang vond duren. Nadat mijn autodeuren weer waren gesloten zoefde de bestuurder stoïcijns-kijkend voorbij, richting de wasstraat.

Even later stapten mijn vrouw en zoon weer - met wat lekkers - de auto in en vertelden ze me dat die jachtige toeteraar nieuwslezer Jan de Hoop was (ook al van RTL4!). Hij had bij ze in de rij voor de kassa gestaan voor een wasstraatmuntje.

'Je had 'm eigenlijk met je gsm op de foto moeten zetten' zei ik gekscherend tegen Bastiaan, waarna deze als een ware paparazzi richting de wasstraat sloop, waar de (nu wel geduldige) nieuwslezer in z'n auto zat te wachten tot-ie aan de beurt was.
'Gelukt, en hij heeft de camera niet doorgehad' zei m'n zoon nadat hij even later weer was ingestapt.

Dat was voor mij de bevestiging dat het 'm inderdaad was, want in de tv-studio weet hij regelmatig ook niet waar de camera staat.

Op de snelweg had Wilma het erover dat ze het tijdens vakanties altijd zo leuk vindt om niet via de snelweg, maar 'binnendoor' te rijden. Vlak voor de afslag Oudewater zette ik daarom mijn richtingaanwijzer aan, om zo via schilderachtige polderweggetjes koers te zetten richting het rustieke dorpje. Hier is het contrast met jachtige nieuwslezers groot en voelt het alsof elk moment een ouderwetse veldwachter op z'n gemakkie de hoek om kan komen kuieren. En dat is niet geheel toevallig. Niet zozeer omdat VI-bromsnor en tv-bekendheid Johan Derksen er woont (alweer RTL!). Maar wel omdat hier in de jaren zestig en zeventig - dus ver voor het RTL-tijdperk - de buitenopnames van de tv-serie over Swiebertje en Bromsnor werden geschoten (ook NCRV!).
Wandelend langs de grachtjes en de pleintjes vergaten we de jachtige 21ste eeuw eventjes en kwamen we tot rust.
Ook het lentezonnetje deed wonderen.
We zagen zelfs dat ook 'onze Swieber met z'n uitgestreken snoet' op z'n gemakkie op een hoekje was gaan zitten.
Uiteindelijk vervolgden we onze rit naar de Utrechtse winkeltjes en terrasjes, onder het Swiebertje-motto 'We gaan d'r weer vandoor'. De tussenstop in Oudewater was een goed idee geweest.

'Maar nu tot weerziens hoor!!', zou de zwerver met z'n ingedeukte hoed zelf hebben gezongen...