donderdag 27 juni 2013

Het bewaren van ouwe troep

Er zijn van die TV-programma's over mensen die omkomen in de rommel omdat ze een of andere verzamelwoede hebben of omdat ze niets kunnen weggooien (waaronder ook resten van pizza's enzo). In de tuin en schuur staat alle troep ongesorteerd opgestapeld (meestal wel afgedekt met wat zeiltjes, want het zou eens nat kunnen worden) en ook het huis zelf is een grote bende waardoor je alleen klauterend en struikelend kan voortbewegen. Kort gezegd komt het erop neer dat het hele huis eruit ziet als onze vliering (waarover ik eerder al eens schreef in het stukje 'De Verderfelijke Vliering').

Want ik heb dan wel geen verzamel-tic, er ligt op de vliering (naast spullen van Wilma en ons samen) wel het een en ander waarvan ik het de afgelopen decennia nuttig vond het te bewaren. Zo ligt er onder meer een stapel kranten en weekbladen met artikelen over bijzondere gebeurtenissen, zoals 911, de dood van Pim Fortuijn en prinses Diana (voor de goede orde: dat was niet gelijktijdig), Obama als president (toen hij nog 'Yes we can' riep) en het huwelijk van Alexander en Máxima (02-02-02!).

Eerder deze week besteeg ik de vlieringtrap weer eens om een Voetbal International van precies 25 jaar terug te pakken.
Want het is al weer een kwart eeuw geleden dat ik bij mijn vader en moeder de gewonnen finale van het EK 88 bekeek en ik erna op de terugweg naar huis onderweg meemaakte dat Nederland compleet op z'n kop stond.

De afgelopen week werd er in de krant en op TV veel aandacht besteed aan de goals van Van Basten en de oranjegekte van toen, maar ik vind het veel leuker om nog eens na te lezen hoe we het toen beleefden; toen het nog 'vers' was en we dachten dat we twee jaar later ook nog wel even wereldkampioen zouden worden.

Ik heb de EK88-documentatie inmiddels weer op de vliering opgeborgen. En ik heb meteen wat ruimte gemaakt. Want we weten dan wel niet wat voor bijzondere en vervelende gebeurtenissen de komende decennia gaan plaatsvinden, ik heb alvast wél een plekkie gereserveerd voor die krant van volgend jaar juli met op de voorkant Van Persie die in Brazilië de wereldbeker omhoog houdt...