donderdag 2 mei 2013

Koningen en piraten

Wanneer ik generatiegenoten hoor praten over de feesten en vrijmarkten die ze in hun jeugd bezochten tijdens Koninginnedag realiseer ik me dat me daar weinig van is bijgebleven. Niks fietsversieren en 's morgens vroeg herriemakend door de wijk fietsen en niks lampionnenoptocht, voor zover ik me kan herinneren (al is de kans aanwezig dat m'n ouders me hier binnenkort op aanspreken, omdat dit wat ondankbaar overkomt en zij destijds met mij wel degelijk vele kermissen en braderieën hebben bezocht op 30 april).

Wanneer ik denk aan Koninginnedag in mijn jeugdjaren dan zie ik toch vooral het bordes van Paleis Soestdijk, met daarop een koningin met de uitstraling van een lieve oma (hoewel ze toen - als ik het nu nareken - net 60 moet zijn geweest). Uit alle windstreken kwamen de onderdanen die, nadat ze goedbedoelde rotzooi bovenaan de trap hadden aangeboden, achterwaarts weer naar beneden stapten. Soms keken we niet thuis op onze eigen TV, maar bij mijn opa en oma, die me trouwens wel een beetje denken aan die koningin daar bovenaan die trappen.

Van de troonswisseling in 1980 kan ik me niet meer zo heel veel herinneren. De omvang van de omstreden krakersrellen is me eigenlijk pas achteraf duidelijk geworden. Het jaar erna had ik te druk met m'n eigen omstreden en illegale praktijken.
Met mijn neef René was ik immers 'eigenaar' van een heuse piratenzender in Dordrecht: Radio Transistor.
We draaiden de - volgens ons - betere muziek, zoals die van Human League, Japan en Simple Minds en zonden normaal gesproken twee avonden in de week een paar uurtjes uit.

Maar op 30 april 1981 was onze zender voor het eerst van 's morgens vroeg tot 's avonds in de lucht. Ik heb de originele geluidsbanden (van die grote, voor zo'n bandrecorder) nog altijd op m'n vliering liggen, met de volledige programmering van die dag op het hoesje getypt. Daarbij viel me op dat die eerste Koninginnedag zonder Juliana destijds 'Oranjedag' werd genoemd. Blijkbaar is in de jaren erna de naam weer terug-veranderd naar aanleiding van gezeur erover, al zal er niet zo veel om te doen zijn geweest dan om 'de dag die je wist dat zou komen..'.

Anno 2013 hebben we een koningin die in niets aan een oma doet denken.

En het is jammer dat onze piratenzender alweer lang geleden is opgeheven, want het koningspaar schijnt wat te hebben met deejays, zag ik op TV.
Al ging het hier wel om wereldster Armin van Buuren, en niet om een eenvoudige piraat.

Een piraat op het IJ zou trouwens ook veel te gevaarlijk zijn, met zo'n mooie koningin op zo'n klein bootje.