donderdag 25 april 2013

1961

Precies zes jaar terug schreef ik het eerste stukje op deze weblog. Terugbladerend door de tijd geven al die wekelijkse niemendalletjes een aardig beeld van wat me op een of andere manier bezighield; van dingen waarbij ik in die jaren even heb stilgestaan om erom te lachen, me te verwonderen, verheugen of op te winden. Het is natuurlijk geen compleet dagboek ofzo en is ook helemaal niet als zodanig bedoeld, maar toch brengt het nog een keer lezen van enkele oude stukjes bij mijzelf vooral leuke herinneringen naar boven.

Stel nou dat ik niet zes, maar tweeënvijftig jaar terug al in staat was om een stukje op internet te plaatsen, dacht ik vandaag bij mezelf. Hoe zou zo'n eerste tekstje, opgesteld in de tijd dat JFK net tot president van de Verenigde Staten was gekozen en dat Yuri Gagarin als eerste mens de ruimte in was geschoten, er dan hebben uitgezien?

Als ik de verhalen van mijn ouders goed heb begrepen had ik op 25 april 1961 nog weinig leuke dingen meegemaakt.
Ikzelf weet dat niet meer, maar ook voor mijn moeder was het een heftige periode.
Op die dag was ik namelijk twee dagen oud en mijn geboorte was letterlijk een zware bevalling geweest.

Ik zag het levenslicht in het inmiddels alweer lang geleden gesloopte Rooms Katholieke Ziekenhuis aan de Houttuinen, vlakbij de Grote Kerk van Dordrecht. En dat levenslicht knipperde een beetje, om het zo maar eens uit te drukken. Mijn eerste dagen op deze aarde bracht ik daarom door in een couveuse, terwijl mijn moeder een paar kamers verderop lag aan te sterken na alle gebeurtenissen op die 23ste april.

Het is daarna allemaal ruimschoots goedgekomen hoor, en aan die start in die glazen couveuse heb ik niks overgehouden. Ook geen trauma of iets dergelijks... Sterker nog, ik zit nog altijd graag bij het raam.