donderdag 28 juli 2011

Mistral

Het is de telkens terugkerende vraag van Wilma wanneer we op een camping aankomen; hoe draait de zon? Nou draait-ie al sinds een poosje altijd dezelfde kant op, maar toch blijft blijkbaar lastig in te schatten waar hij 's morgens opkomt en waar hij ondergaat.
Ik gebruik altijd stoer mijn mannelijke gevoel voor richting (hoewel ik soms ook flauw antwoord dat het draaien van de zon afhangt van de datum; is-ie even of oneven?) en wijs dan globaal de baan van de zon.

Toen we dat onlangs deden op ons plekje op Domaine des Naiades gaf de buurman aan dat de wind van schuin van voren kwam. Mij leek dat niet zo belangrijk, de windrichting. Dus ik bedankte hem vriendelijk en we trokken ons eigen plan.

Nu we er inmiddels ongeveer een week staan, weten we waarom hij ons wees op de wind. Dagenlang waaide hier de mistral; de in Zuid-frankrijk befaamde warme windstroom. We hebben een schitterend plekje hier, met een fraai uitzicht. Maar omdat we hoog staan aan de rand van een berg, vangen we veel wind.

Dus wanneer een volgende keer iemand me persoonlijke adviezen geeft, sla ik ze niet in de wind. Zelfs al gaat het om de warme wind van mijn buurman.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten