donderdag 30 december 2010

Jaar uit

Ook dit jaar staat de radio bij ons in huis, in de auto en op m'n MP3-speler in de week tussen kerst en oudjaar weer op de Top 2000 afgestemd. Niet dat de volgorde van de liedjes me boeit, maar het blijft leuk om met muzikale herinneringen het jaar uit te luiden.
    Mijn Top 20 in 1974
    Vroeger fascineerde het fenomeen hitparade me zeer. Natuurlijk keek ik (zoals iedereen) iedere week naar Toppop en luisterde ik naar de Veronica top 40 (en soms ook naar de Daverende Dertig, de Nationale Hitparade en de Europarade op Hilversum 3), maar ook haalde ik iedere donderdag het gedrukte exemplaar van de Top 40 en stelde ik jarenlang wekelijks - alleen of met vrienden - een eigen hitparade samen. Die presenteerde ik dan zelf en nam hem op met mijn cassetterecorder. 

    Toen ik jaren later met vrienden een 'echte' piratenzender had (die in het begin alleen aan de overkant van de straat te beluisteren was, maar later in de hele Dordtse regio) deden we ons best om onze lijst van favoriete platen zo professioneel mogelijk de ether in te sturen.



    Een 'radiostudio' in m'n slaapkamer (1982)
    In november hoorde ik een radio-spotje met het verzoek favoriete nummers in te zenden ten behoeve van de Top 2000. Ik besloot nu eens niet die geijkte nummers op m'n lijstje te zetten, maar na te gaan welke gouwe-ouwe ik graag afspeel op m'n smartphone, MP3-speler of in de auto.

    Ik kwam tot de volgende lijst

    • Beatles - Something (1969)
    • Euson - Both sides now (1971)
    • Dr. Hook - Sylvia's mother (1972)
    • Rolling Stones - Sympathy for the devil (1973)
    • Charles Aznavour - She (1974)    
    • Eagles - One of these nights (1975) 
    • Electric Light Orchestra - Livin' Thing (1976)       
    • Frans Halsema - Voor haar (1977)             
    • ABC - The look of love (1982)         
    • Traveling Wilburys - Handle with care (1988)           
    • Van Morrison - Have I told you lately (1989)
    • R.E.M. - Losing my religion (1991)
    • Robbie Williams - Angels (1998)
    • Phil Collins - Can't stop loving you (2002)
    • Coldplay - Viva la vida (2009)
    Hoewel ik het lijstje vorige maand na lang wikken en wegen heb opgeschreven, vind ik hem nu alweer niet helemaal deugen. Dus zal m'n lijstje er volgend jaar wel weer heel anders uitzien, dat kan je op je vingers natellen. Gelukkig blijft je muzieksmaak niet 'jaar in-jaar uit' hetzelfde.

    Over 'jaar uit' en 'op je vingers natellen' gesproken: prettige jaarwisseling en doe voorzichtig met vuurwerk!

    Geen opmerkingen:

    Een reactie posten