donderdag 11 november 2010

Stelen

Er zijn zaterdagen dat ik al vroeg een turbo-bezoekje breng aan Albert Heijn. Ik heb dan geen zin om later op de dag met z’n tweetjes of drietjes rond te slenteren tussen de bonusaanbiedingen, maar wil snel en vroeg klaar zijn. En tegenwoordig maak ik dan gebruik van zo’n zelfscanner; zo’n ding waarmee je zelf je boodschappen scant voor je ze in het winkelwagentje legt om al het gekochte daarna volledig automatisch bij een speciale pin-automaat af te rekenen.
Kinderen vinden het overigens ook leuk om daarbij te helpen. Bastiaan zei laatst dat hij het zo geinig had gevonden om eerder die dag met dat ding de streepjescodes van allerlei willekeurige artikelen in de supermarkt-rekken te scannen. Toen hij mij zag schrikken zei hij lachend ‘geintje hoor, je denkt toch niet echt dat ik zoiets doe..’.


Afgelopen zaterdag stond ik met een vol boodschappenwagentje en een voldaan gevoel bij mijn auto, toen ik besloot om op de bon te kijken of de zelfscanner de bonuskortingen wel goed had verwerkt. Je bent een echte Hollander of niet, toch? Ik zag dat er een bedrag in mindering was gebracht bij de drie flessen SiSi No Bubbles, maar waar stonden nou die drie Big American Pizza’s? Ineens realiseerde ik me dat ik die zo maar, zonder te scannen in m’n wagentje had gesodemieterd en ze dus had gestolen!
En kijk: wanneer ik er achter kom dat een cassière een foutje in mijn voordeel heeft gemaakt ga ik echt niet terug, maar in dit geval had ik zélf lopen suffen. Dus ging ik met de drie pizza’s onder m’n arm terug naar de zelfscan-afrekenhoek (leuk scrabblewoord trouwens).

Toen ik daar over mijn suffe actie vertelde reageerde het AH-meisje verrast. ‘Wat een eerlijkheid meneer, dank u wel!’. Ook een ouder stelletje dat bij de balie stond te wachten prees mijn gedrag. Het voelde alsof ik elk moment de Nobelprijs voor de vrede overhandigd kon krijgen. ‘Ach’ zei ik, ‘ik roep altijd dat ik van m’n leven nog nooit wat gestolen heb, en dat wil ik zo houden’. Al geloof ik wel dat ik met mijn eerlijkheid de harten van het AH-meisje en dat oudere stelletje heb gestolen…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten