donderdag 4 februari 2010

Gaspedaal

Wereldwijd heeft Toyota miljoenen auto’s teruggeroepen omdat er mogelijk problemen zijn met het gaspedaal. Die schijnt te kunnen blijven ‘hangen’ waardoor levensgevaarlijke situaties ontstaan.

Lang geleden had ik hetzelfde probleem. Met mijn eerste auto, een Ford Taunus, reed ik naar Amsterdam. Het was een van mijn eerste afspraakjes met een meisje dat ik enige tijd daarvoor had leren kennen. Ergens in de buurt van Leiderdorp voelde ik ineens het gaspedaal onder mijn voet wegzakken en begon de auto uit zichzelf snel meer vaart te maken. Ik schrok me rot, schoot de inhaalstrook op en ging – op de toen gelukkig nog niet propvolle snelweg - steeds harder rijden. Het lukte me daarna om m’n voet onder het gaspedaal te krijgen, waardoor ik hem weer naar boven kon duwen. Pfoe!

Bij afslag Amsterdam aangekomen moest ik remmen. Dus haalde ik m’n voet onder het gaspedaal vandaan om m’n rem te bedienen. VRRROEMMM!!, klonk het, want het losse gaspedaal werd meteen volledig ‘ingetrokken’. Bij elk kruispunt herhaalde zich dat gedoe. Zo arriveerde ik uiteindelijk met veel kabaal en hoge hartslag op de eindbestemming.

Met trillende handen en bekaf zette ik de auto voor de deur. Het was ondoenlijk om dezelfde avond terug te rijden naar Dordrecht. We waren het erover eens dat nog zo’n rit veel te gevaarlijk zou zijn. Ik zou de volgende dag ergens in de buurt wel een garage gaan opzoeken om het losse gaspedaal te laten repareren en moest dus noodgedwongen bij m’n afspraakje overnachten. Om te zeggen dat toen alle remmen los gingen zou een te flauwe grap zijn (of niet?).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten