donderdag 24 december 2009

Sfeer

Vanavond is het kerstavond. Vroeger gingen we dan altijd naar de avond- of nachtmis. Dat had toch wel wat hoor... het bracht je echt in de kerststemming. Na afloop van de mis kwam dan de gehele familie van m'n moeders kant bij mijn ouders thuis en hadden we een gezellige avond die de kerst 'inluidde'. Op zo'n avond had m'n moeder het dan best druk en moest ze natuurlijk wel wat voorbereidingen treffen. Want ja, je wil natuurlijk wel een lekkere warme bak koffie hebben klaarstaan voor de mensen die uit die meestal ijskoude kerk komen. Daarom ook zei m'n moeder op een keer welgemeend (toen we onderweg waren naar de Dordtse Antoniuskerk) dat ze na afloop weer tijdig thuis wilde zijn en daarom vòòr het zingen... Ze hoefde de zin niet af te maken, want we proestten van het lachen.

De laatste jaren komt het er niet meer zo van om op kerstavond naar de kerk te gaan. Maar dit jaar zorgt de sneeuwval van de afgelopen dagen er wel voor dat we goed in kerstsferen komen. Want niet alleen geeft de dikke laag sneeuw veel overlast en vooral ook lol (ik ben blij dat een man nou eenmaal altijd een kind blijft en dus met z'n zoon sneeuwpoppen mag blijven bouwen en met de slee van een helling af mag zoeven) het ziet er ook zo fraai en vredig uit, met al die kerstversieringen erbij.
Dat zorgt echt voor een kerststemming. Toen ik laatst buiten zo'n lichtjesslang aan het ophangen was, en ik dat kronkelige ding met m'n bevroren vingers nauwelijks aan het hek kon bevestigen, heb ik volgens mij best woorden en namen gemompeld die álles met kerst te maken hebben...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten