donderdag 3 september 2009

Rust

In de omgeving van de camping waar we deze zomer verbleven, bij Olonne-sur-Mer aan de Atlantische kust, waren vele rustgevende gebiedjes waar je kon wandelen, fietsen of kanoën. En dat hebben we danook regelmatig gedaan. Zo heb ik in m'n eentje een lange wandeling door een vogelreservaat en zoutwingebied gemaakt en hebben we een eind een riviertje afgepeddeld. Heerlijk rustig; in de verre omgeving geen auto te zien en te horen.

Ook maakten Bastiaan en ik een fietstocht door een zoutwater-moerasgebied. Die rust! Soms kwam ook hier zachtjes spetterend een kano voorbij en op een gegeven moment passeerden we een zachtjes kabbelende fluisterboot met toeristen.

Zalig stil was het er, zolang wij niet fietsten dan. Want onze huurfiets maakte toch een herrie..! Het was een 'crazy bike'; een gewone fiets met daarachter een aanhanger bestaand uit -zo zou je kunnen zeggen- een fiets zonder voorwiel. Maar het scharnierpunt tussen de twee fietsen was nodig aan een smeerbeurt toe. Ik schat in de we het leefklimaat van een aantal zeldzame moerasbewoners voor de komende decennia flinke schade hebben toegebracht met dat herrieding. Nog net niet uitgestorven eendesoorten zijn door ons toedoen voorlopig van de leg, lepelaarskolonies vlogen weg terwijl ze hun jonkies aan hun lot overlieten en het paargedrag van de westfranse waterrat is hopeloos verstoord, stel ik me zo voor...

Volgende keer vraag ik bij de verhuurder niet om een crazy bike, maar om een fluisterfiets.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten