donderdag 30 juli 2009

Jasmijn

Vanaf zondagavond drie over half 12 is onze familie weer wat groter gegroeid. Sinds dat moment zijn mijn broer en schoonzus de trotse ouders van Jasmijn. Maandagavond mochten we het wonder aanschouwen. Een mooie meid met veel donker haar.

Ook Bastiaan was zeer onder de indruk van zijn nieuwe nicht. 'Weet je wat ik bedenk?', zei hij aan het ziekenhuisbed. 'Raymond en Mirjam zijn nog niet zo heel lang bij elkaar, en nu is het al HOPS.. een kind!'. Bijzonder vond hij het ook dat hij thuis op de pc Jasmijn via een webcam kon volgen.

Toen Wilma en ik de dagen voorafgaand aan de bevalling wat fantaseerden over een mogelijke naam gokte ik op een degelijke Nederlandse naam. We wisten - net als de ouders zelf - niet of het een jongetje of meisje zou zijn, maar ik schatte zo in dat het wanneer het een meisje was geen Noa, Amber of Shakira zou gaan heten.

Ik heb dat dus achteraf bezien best goed ingeschat, want Jasmijn klinkt -vind ik- echt Hollands, ookal komt de bloem Jasmijn zelf uit AziĆ«. In China schijnt de Jasmijn het symbool te zijn voor vrouwelijkheid en aantrekkelijkheid. Nou, da’s in ieder geval een goed vooruitzicht voor die jonge meid.

Zonder verder te willen vervallen in een uitgebreide bloemlezing(!) over wat de naam betekent vind ik de Persische betekenis van het woord Yasmin wel erg van toepassing: 'geschenk van God'! Want zo voelt zo'n geboorte wel. Tenminste, de een noemt het God, een ander Jaweh en weer een ander Allah. What's in a name? In feite kan je het ook net als Bastiaan gewoon 'Hops' noemen.

http://fedway129.blogspot.com/2009/01/iets-leuks.html

Geen opmerkingen:

Een reactie posten