donderdag 23 april 2009

Hobby

Bij een quiz op TV wordt aan kandidaten bijna altijd de vraag gesteld wat hun hobby's zijn. Antwoorden als wandelen, wintersporten of voetbal kijken begrijp ik dan, maar soms hoor je ook hobby's waarvan ik me afvraag hoe men daar in godsnaam aan komt en wat er de lol van is. Een kathedraal bouwen van luciferhoutjes of het plafond van de Sixtijnse Kapel naschilderen in miniatuur ofzo...

Klussen hoor je ook vaak als antwoord. Nou geloof ik niet dat ik dat ook meteen als m'n grote hobby zou noemen, maar klussen kan inderdaad best leuk zijn. Als alles een beetje mee zit tenminste. En ‘meezitten’ doet het natuurlijk niet altijd. Er zijn ook van die dagen dat niets lukt; waarschijnlijk ligt dat gewoon aan mezelf, hoor… dan werk ik gewoon te slordig en te weinig geconcentreerd. Ik denk dat iedereen dat wel herkent. Het doet zich met name voor bij klusjes waarbij je vooraf denkt ‘dat doe ik effe’ (tegenwoordig moet je geloof ik ‘ff’ schrijven). Even een gaatje boren in de muur bijvoorbeeld, voor dat fotolijstje. Dan heb ik eigenlijk niet de goede boor bij me en vraag ik me vantevoren al af of het wel het juiste plugje en haakje is, maar begin ik toch maar met het klusje… Of je weet dat je met je boormachine eigenlijk niet goed recht voor de muur staat, maar ja.. om nou eerst dat kastje te verplaatsen dat in de weg staat… ik doe het wel even, ookal sta ik er schuin voor.

Resultaat van dat geklungel: een te groot of te scheef gat voor het plugje. Dan kan ik wel weer een ander, groter plugje gaan zoeken, maar gelukkig zijn er ook lucifers waarmee je het plugje alsnog vast in de muur kan bevestigen. Het komt er eigenlijk op neer dat ik wat hobby’s combineer. Wanneer we een aantal jaren en klussen verder zijn heb ik dankzij mijn boorkunsten in feite ook bijna een heel huis van lucifers gebouwd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten