woensdag 25 juni 2008

De Russen komen

Afgelopen zaterdag vierde Wilma haar verjaardag. Binnen werd gekletst over ditjes en datjes (en misschien nog wel meer) en in de achtertuin werd de kwartfinale tegen Rusland bekeken.
Tot dat moment was ik van plan deze week iets te schrijven over de manier waarop ik mijn eerste Nederland-Duitsland had beleefd. Ik was er namelijk bijna zeker van dat deze twee landen ook dit EK elkaar zouden treffen in de finale.

Ik zou dan geschreven hebben dat ik in 1974 als jonge tiener op kampeervakantie was in Frankrijk en Spanje. En dat ik van de halve finale tegen Brazilië alleen flarden had gezien. Naast het zwembad van de camping in Millau was een barretje waar de wedstrijd werd vertoond, maar volwassenen verdrongen elkaar voor het kleine tv-schermpje. Dus tussen het duiken en bommetjes maken in het zwembad door hoorden René en ik Oranje winnen...

Ik had het idee om daarna te schrijven dat we tijdens de finale kampeerden bij l'Escala aan de Costa Brava, op camping Montgo. En dat onze ouders geen zin hadden in een drukke, voetbalgekke menigte en daarom hadden besloten een lange wandeling te maken. René en ik werden afgezet bij een etablissement met tv, langs de weg richting strand.

Daarna had ik dan getikt dat dat zaaltje vol met dikke, bierdrinkende duitsers zat; een nogal groot contrast met twee nederlandse jochies van dertien die priklimonade al heftig vonden.
En toen begon de finale.. Al in de eerste minuut werd Cruijff onderuit gehaald in het strafschopgebied en schoot mijn held Neeskens de penalty raak!! We werden gek, en onze Duitse 'collega's' ook, maar op een andere mannier...
Maar ach, het vervolg weten we nog al te goed. Die Duitsers hadden de rest van de avond redenen genoeg om te feesten.
De afkeer van het Duitse voetbal is daarna nooit echt verdwenen. En dat heeft niks met de oorlog te maken hoor. Zei Michels trouwens niet dat voetbal oorlog wàs?

Maar ja, ik ben helemaal niet meer in de stemming om dat allemaal te gaan schrijven. Want ondanks alle waarschuwingen voor het rode gevaar zijn de Russen afgelopen zaterdag gekomen en schoten ze met scherp. Glasnost-helder werd dat Nederland niet in de finale thuishoort.
Nu maar afwachten of het komt tot een strijd Rusland-Duitsland en hoe deze strijd aan het Oostfront afloopt. Wat zeg ik dat nou trouwens toch weer ongenuanceerd. 'Don't mention the war', zei Basil Fawlty ooit al!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten