vrijdag 16 mei 2008

Ontdekken

Laatst las ik Het Juvenalis Dilemma van Dan Brown; de auteur van de Da Vinci Code. Een groot deel van het boeiende verhaal speelt zich af in Sevillia. Leuk is dat de stad daarbij nauwkeurig wordt beschreven. Zo speelt het een en ander zich af op het unieke ‘Plaza De Espana‘ en achtervolgt een huurmoordenaar een van de helden van het verhaal via de smalle steegjes in de oude binnenstad tot in de beroemde kathedraal, waar ook de Tumba de Colon (de graftombe van Columbus) staat.

Een poos terug ben ik een paar keer voor m’n werk in Sevillia geweest. En ik vind dat wanneer een verhaal zich afspeelt in een stad die je kent, dat zo’n verhaal nog boeiender maakt. Want ik heb door de oude, smalle steegjes rondgedwaald waar de achtervolging plaatsvond en ik heb in de op de Sint Pieter na grootste kathedraal ter wereld het graf van Columbus mogen aanschouwen.

Toevallig vertelde Bastiaan gisteren dat hij op school een boek over Columbus had gelezen, waarna hij er dertig vragen over moest beantwoorden. Vervolgens liet hij horen dat we ons over de beantwoording van die vragen geen zorgen hoeven te maken. Moeiteloos vertelde hij me namelijk de namen van de schepen van Columbus, het jaartal dat Amerika ontdekt werd, de 'landingsplaats' in Amerika, zijn geboorte- en sterfplaats en ga zo nog maar een poosje door. En ook had hij gelezen dat de Tumba de Colon zich inderdaad in de kathedraal van Sevillia bevond.

Mijn mond viel open bij zo veel feitenkennis. Columbus heeft dan wel Amerika ontdekt; ik heb ook iets ontdekt. Mijn geheugen kan op het gebied van dit soort feiten niet tippen aan dat van mijn zoon.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten