dinsdag 15 januari 2008

Crimineel

Onlangs bepaalde de rechter dat de Hells Angels geen criminele organisatie mogen worden genoemd. Oké, er zitten natuurlijk minder vriendelijke figuren tussen, maar dat betekent niet dat ze per definitie niet deugen.

Die ervaring heb ik ook, al gaat het dan om iets van alweer aardig wat jaartjes geleden. Als zeventien-jarige bezocht ik destijds met wat vrienden het 'Dolhuijs' in Dordrecht. Dat was een wat obscure tent waar ik van m'n ouders destijds echt niet mocht komen. Ik vertelde ze danook keurig dat we naar de onschuldige disco 'de Doedel' gingen (waar we inderdaad ook wel eens kwamen). Maar het Dolhuijs was een veel spannendere tent. Zo moest je in de toiletruimte regelmatig over lamgezopen lui heenstappen, die daar languit op de grond lagen. Je moest ook niet gek opkijken dat wanneer je aan de bar gezeten een pilsje bestelde en afrekende, een figuur naast je je pilsje zonder blikken of blozen beetpakte en in een slok naar binnen goot. In zo'n geval gunde je hem dat gewoon, of deed je in ieder geval alsof. Gewoon maar opnieuw een pilsje bestellen dus.
Ook kwam het regelmatig voor dat de zaak werd ontruimd omdat er vuurwapens waren aangetroffen of gebruikt, en dat soort gedoe. Anno 2008 wellicht gemeengoed, maar ik heb het over eind jaren 70.
Tegenover het Dolhuijs was een braakliggend terreintje waar we onze fietsen stalden en die er dan wanneer we naar huis wilden gaan ook soms nog stonden.

Toen ik op een avond naar huis wilde gaan en m'n fietssleuteltje in het slot stopte, spuugde het slot het sleuteltje weer uit, midden op het donkere, braakliggende terrein. Toen ik daar als achttienjarig jochie op m'n knieën m'n sleuteltje zocht in het duister, hoorde ik achter me iemand aankomen. Ik draaide me om en zag een geheel in het zwart gestoken, van allerlei duistere tekens voorziene Hells Angel staan. Ergens vanuit zijn forse baard kwam een zware stem, die mij vroeg wat ik daar deed. Na mijn antwoord ging hij op z'n hurken zitten, keek hij rond en riep hij 'ik heb 'm!!'

Zo zie je maar hoe je je kan vergissen in mensen. Ik heb me toen ook voorgenomen dat wanneer een Hells Angel mij ooit vraagt om hem te helpen met zoeken, ik dat sereus in overweging zal nemen. Als het maar niet om het zoeken van een afvallige collega van hem gaat..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten